• تاثیر آموزش بر کیفیت زندگی زنان سنین یائسگی مراجعه کننده به درمانگاه مطهری شیراز سال 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 568
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از بحرانی ترین مراحل زندگی زنان، دوران یائسگی و یکی از اهداف بهداشت برای همه قرن 21، بهبود کیفیت زندگی است. در مورد زنان یائسه اغلب واژه کیفیت زندگی به مفهوم وجود علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و خشکی واژن اطلاق می شود. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت ارتقای سطح سلامت و بهبود زندگی در دوران یائسگی و به منظور بررسی تاثیر آموزش بر کیفیت زندگی زنان یائسه انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی، تعداد 62 زن 44-55 سال مراجعه کننده به درمانگاه مطهری شیراز به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند و به روش تخصیص تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد (هر گروه 31 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه تغییر یافته هیلدیچ و همکاری در زمینه کیفیت زندگی در دوران یائسگی بود. قبل و سه ماه پس از اجرای مداخله آموزشی (به روش بحث گروهی) کیفیت زندگی نمونه ها (در ابعاد وازوموتور، روانی-اجتماعی، جسمی و جنسی) بررسی شد. داده ها با استفاده از روش های آماری آزمون تی مستقل، تی زوجی و تکنیک لیکرت برای امتیازدهی و محاسبه ابعاد کیفیت زندگی، در سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: قبل از اجرای مداخله میانگین نمره کیفیت زندگی در گروه آزمایش 6.4±81.7 و  در گروه شاهد 1.8±74.8 بود که سه ماه پس از مداخله به ترتیب به 6.7±75.3 و 1.4±75.8 تغییر یافت. آزمون آماری نشان دهنده بهبود نمره کیفیت زندگی در گروه آزمایش بود (p=0.001). مقایسه تفاوت میانگین نمرات کیفیت زندگی سه ماه بعد از مداخله و قبل از آن بین گروه آزمایش و گروه شاهد تفاوت آماری معنی دار نشان داد (p=0.001).

    نتیجه گیری: در این تحقیق چهار بعد کیفیفت زندگی پس از آموزش به طور معنی داری تغییر یافت و آموزش با کاهش مشکلات زنان یائسه و تخفیف شدن آن، موجب بهبود کیفیت زندگی شد؛ بنابراین توجه به ضرورت طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مناسب جهت ارتقای کیفیت زندگی این قشر از جامعه و تاثیر این قبیل برنامه ها مشخص می گردد. ارائه آموزش مناسب به زنان ایائسه موجب بهبود کیفیت زندگی آنان و ارتقای سطح سلامت زنان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها