• بررسی دقت معاینات پیش از جراحی در آسیب های ناحیه 4 و 5 فلکسور دست

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 464
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بریدگی ها از شایع ترین موارد اورژانس های دست هستند که علل مختلف از قبیل آسیب های حین کار، ورزش، خودزنی و ... ایجاد می شوند. آسیب های تاندونی از موارد شایع آسیب های دست محسوب می شوند. معاینات دقیق پیش از جراحی می تواند خطاهای تشخیصی را کاهش دهند. این تحقیق با هدف ارزیابی دقت معاینات پیش از جراحی در آسیب های ناحیه 4 و 5 فلکسورهای دست انجام شد.

    روش تحقیق: این مطالعه توصیفی-مقطعی، به صورت مقایسه معاینه پیش از جراحی و یافته های حین جراحی بر روی 61 مراجعه کننده به اورژانس جراحی دست بیمارستان 15 خرداد، توسط تیم فوق تخصصی جراحی پلاستیک انجام شد. اطلاعات لازم با استفاد از تکمیل فرم های اطلاعاتی پیش و پس از جراحی جمع آوری جمع آوری شد. کلیه جراحات دست که در ناحیه 4 و 5 بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند و کودکان زیر سه سال و افرادی که قادر به همکاری نبودند یا سابقه جراحی قبلی در این نواحی داشتند، از مطالعه حذف شدند. میزان حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها: صحت یافته های معاینه پیش از جراحی در کل تاندون ها 88.52% بود. این میزان در فلکسور عمقی انگشت (96.72%) بیشتر از فلکسور سطحی (78.27%) بود. میزان ویژگی معاینه پیش از جراحی در کل تاندون ها (99.50%) بیشتر از حساسیت معاینه (57.63%) بود. حساسیت معاینه در مورد فلکسور سطحی 40.69% و برای فلکسور عمقی 82.75% به دست آمد. ویژگی معاینات فلکسورهای سطحی و عمقی به ترتیب 98.73% و 100% بود.

    نتیجه گیری: معاینات پیش از جراحی در ارزیابی آسیب های ناحیه 4 و 5 فلکسوری دست باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و جراحان می بایست آستانه پایین تری برای جراحی اکتشافی در این بیماران داشته باشند. در مواردی که یافته مثبتی مبنی بر ضایعه تاندونی وجود دارد، انجام جراحی اکتشافی ناحیه توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها