• بررسی اثرات رازیانه رومی بر پدیده مهار منتشر شونده در بافت نئوکورتیکال مغز رت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 566
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: پدیده مهار منتشر شونده csd) یا (cortical spreading depression عامل ایجاد اورا و به احتمال زیاد سایر علایم عصبی و درد میگرن می باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر رازیانه رومی بر روی خصوصیات پدیده مهار منتشر شونده در مغز رت است.

    روش تحقیق: برای انجام این مطالعه تجربی، csd در برش های قشر حسی-پیکری مغز رت به دو روش القای گردید. در روش اول پس از تزریق کلرید پتاسیم (kcl) برش ها به مدت 60 دقیقه با غلظت های مختلف (0.01-50 μmol/l) اسانس روغنی رازیانه رومی شستشو شدند. در روش دوم csd با شستشوی در مایع مغزی-نخاعی صناعی (acsf) حاوی غلظت کم نرمال سالین (nacl) ایجاد شده، سپس برش ها در معرض اسانس روغنی رازیانه رومی با غلظت 50 μmol/l قرار گرفتند. برش های قشری گروه شاهد در هر دو روش پس از القای csd تنها با csf حاوی غلظت کم الکل شستشو داده شدند. خصوصیات csd شامل دفعات بروز، دامنه، مدت و سرعت انتشار توسط ثبت پتانسیل خارج سلولی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: در مدل القای csd با kcl، شستشو با رازیانه رومی در غلظت های بالاتر و به شکل وابسته به دوز توانست دامنه (p<0.001) و مدت csd (p<0.02) را به صورت معنی داری کاهش دهد، اما کاهش سرعت سیر csd از نظر آماری معنی نبود (p=0.03). در مدل القای csd با acsf دارای غلظت کم nacl، نیز افزودن رازیانه رومی به محلول شتستشو باعث کاهش معنی دامنه (p=0.048) دفعات بروزcsd (p=0.03)  گردید. در عین حال مدت csd در این مدل تغییر چشم گیری نداشت (p>0.05).

    نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که از نظر تئوری رازیانه رومی می تواند ایجاد و گسترش  پدیده csd به عنوان عامل زمینه بروز میگرن را کنترل نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها