• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 460
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سرومن گوش ترکیبی از ترشحات غدد مختلفی است که در بررسی های مختلف، اثرات متناقضی برای آن ذکر شده است. از طرفی دیگر، نظر به وجود تناقضاتی در مورد اثرات ضدقارچی سرومن و عدم انجام مطالعه ای در مورد ضدقارچی سرومن گوش در ایران، تحقیق حاضر برای مشخص کردن اثرات ضدقارچی سرومن گوش افراد سالم مراجعه کننده به بیمارستان شهید بهشتی بابل انجام پذیرفت.

    روش تحقیق: در این مطالعه تجربی-آزمایشگاهی، اثر 30 نمونه سرومن گوش افراد مراجعه کننده به کلینیک گوش و حلق و بینی بیمارستان شهید بهشتی بابل، به روش میکرودایلوشن مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش روی شد چهار قارچ آسپرژیلوس فومیگاتوس، آسپرژیلوس نیجر، کاندیدا آلبیکانس (سوش بالینی) و کاندیدا آلبیکانس استاندارد (ptcc5027) با استفاده از محلول 10 درصد سرومن در بافر گلیسرول در میکروپلیت الیزا به همراه کنترل های مثبت و منفی به صورت دوتایی انجام شد. در ادامه حداقل غلظت مهار کامل و یا 90 درصد و 50 درصد به دست آمد.

    یافته ها: محدوده سنی افراد شرکت کننده، بین 2 تا 85 سال بود. در این روش 70.83 درصد نمونه های مورد آزمایش، اثرات ضدقارچی از خود بروز دادند (mic50) که بیشترین اثر بر روی آسپرژیلوس فومیگاتوس و نیجر (هر کدام با 26 نمونه) و کمترین اثر بر روی سویه کاندیدا آلبیکانس (16 نمونه) مشاهده شد (p=0.003). اثر کشندگی سرومن روی آسپرژیلوس نیجر بیشتر از دیگر قارچ ها بود.

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده در این بررسی نشان داد که سرومن روی قارچ های مورد مطالعه اثر ضدقارچی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم