• تاثیر طب سوزنی الکتریکی بر گرگرفتگی زنان یائسه در شهرستان کرمان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 467
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمین و هدف: گرگرفتگی شایع ترین شکایت زنان یائسه است. به دلیل عوارض درمان هورمونی، می توان از روش های مکمل درمانی دیگری ماند طب سوزنی برای تسکین گرگرفتگی استفاده کرد. این مطالعه با هدف تعییت تاثیر طب سوزنی الکتریکی بر گرگرفتگی زنان یائسه انجام گرفت.

    روش تحقیق: در این بررسی کارآزمایی بالینی شاهددار که به طور تصادفی انجام گرفت. 41 زن یائسه با شکایت گرگرفتگی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. برای گروه آزمون، طب سوزن ها با چسب به نقاط مورد نظر در سطح پوست وصل شدند؛ به طوری که هیچ گونه جریانی از آنها عبور نمی کرد. طول دوره درمان با طب سوزنی ده هفته بود. سپس بیماران سه ماه تخت نظر بودند. تعداد گرگرفتگی در طول ده هفته درمان و سه ماه بعد در برگ ثبت مشاهدات ثبت گردید. شدت گرگرفتگی پایان هفته های دوم، ششم و دهم درمان و همچنین سه ماه بعد توسط ابزار visual analogue scale) یا(vas  اندازه گیری شد. از طرفی سطح هورمون تحریک کننده فولیکول (fsh) و استرادیول (e2) نیز در پایان ده هفته درمان و سه ماه بعد اندازه گیری شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون های mann-whitney, wilcoxon, x2, t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه اختلاف معنی داری از نظر تعداد متوسط گرگرفتگی ها و شدت آن در همه زمان های فوق (به جز هفته دوم درمان) وجود داشت (p<0.001). از طرفی بین میانگین سطح دو هورمون e2 ,fsh در گروه آزمون و شاهد در انتهای درمان و سه ماه بعد از درمان اختلاف معنی داری وجود داشت (p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق، انجام طب سوزنی الکتریکی روش درمان مناسبی  برای تسکین علایم گرگرفتگی در زنان یائسه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها