• بررسی بالینی و آزمایشگاهی رابدومیولیز در 165 بیمار با مسمومیت حاد شدید

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 602
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

     

     

     

    زمینه و هدف: رابدومیولیز نشانگانی بالینی و بیوشیمیایی است که یکی از علل آن مسمومیت های حاد می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی رابدومیولیز در بیماران مبتلا به مسمومیت حاد شدید انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی، از 450 بیمار با مسمومیت حاد شدید که در بخش مراقبت های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران، در فاصله ماه های فروردین تا مهر 1385 بستری شدند، 165 بیمار با سطح سرمی کراتین کیناز حداقل پنج برابر میزان طبیعی (975≥iu/l)  پس از رد سایر علل، وارد مطالعه شدند. تشخیص مسمومیت بر اساس تاریخچه مصرف سموم و یافته های بالینی گذاشته شد. سم مصرف شده به کمک آزمایش سم شناسی مناسب تایید گردید. اطلاعات جمعیت شناختی، علائم بالینی و بررسی های آزمایشگاهی بیماران ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری  spss (ویرایش 11.5) در سطح معنی داری p<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: فراوانی رابدومیولیز در این مطالعه 36.6% بود. شایع ترین نوع مسمومیت به وجود آورنده این عارضه به ترتیب، مصرف اپیوم (28%)، داروهای ضد افسردگی س هحلقه ای (14%) و بنزودیازپین ها (14%) بودند. نارسایی حاد کلیه در 23 بیمار (15%) مشاهده گردید. بین سطح کراتین کیناز و میزان کراتینین سرم همبستگی خطی وجود داشت (p<0.05).

    نتیجه گیری: بیماران با مسمومیت حاد شدید در معرض خطر بالای بروز رابدومیولیز قرار دارند و نارسایی حاد کلیه عارضه اصلی این نشانگان می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها