• تأثیر خونگیری از طریق سالین لاک بر اعتبار نتایج آزمایشات انعقادی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 698
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: خونگیری مکرّر برای بررسی آزمایش های انعقادی در بیمارانی که تحت درمان با هپارین هستند، لازم است. استفاده از سالین لاک می تواند راهکار مفیدی برای کاهش ناراحتی خونگیری مکرّر در بیماران باشد. این مطالعه به منظور ارزیابی تأثیر خونگیری از سالین لاک، بر اعتبار نتیجه آزمایشات انعقادی انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه مورد - شاهدی، 63 بیمار بستری در بخش قلب به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه گرفته شده از سالین لاک در گروه مورد و نمونه خون از ورید دست مقابل در گروه شاهد بررسی شد. به منظور خونگیری از سالین لاک، یک تورنیکت در بالای سالین لاک بسته می شد و پس از دور ریختن نیم میلی لیتر از خون موجود در فضای مرده سالین لاک، مقدار 5 میلی لیتر خون جهت آزمایشات انعقادی گرفته می شد. همزمان از ورید دست مقابل به همان مقدار، خون به روش معمول به عنوان شاهد گرفته می شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss (ویرایش 11.5) و آزمون تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: از میان افراد مورد مطالعه، 53.96% مذکر بودند که شایعترین علت بستری، آنژین ناپایدار (46.03%) بود. نتایج آزمایشات، تفاوت آماری معنی داری بین مقادیر انعقادی خون گرفته شده از سالین لاک و خونگیری وریدی نشان نداد (p>0.05).

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، نمونه گیری از کاتتر وریدی سالین لاک، روش مناسب و قابل اعتمادی جهت انجام آزمایشات انعقادی است و می تواند جایگزین مناسبی برای روش خونگیری معمولی در افرادی که نیازمند خونگیری مکرّر هستند، باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها