• بررسی تأثیر مدیریت تکنولوژی و تحقیق و توسعه بر عملکرد سازمان از لحاظ نوآوری و کیفیت

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/12/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/12/03
    • تعداد بازدید: 1674
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مدیریت تکنولوژی یک مبحث بین رشته ای است که علوم، مهندسی و مدیریت را به هم پیوند می زند. از دیدگاه مدیریت تکنولوژی، تکنولوژی اصلی ترین عامل تولید ثروت است و ثروت چیزی بیشتر از پول است که می توانید عواملی همچون ارتقاء دانش، سرمایه فکری، استفاد مؤثر از منابع، حفظ منابع طبیعی و سایر عوامل مؤثر در ارتقاء است ندارد و کیفیت زندگی را شامل شود.

    هدف: این مقاله بر اساس انجام یک مطالعه توصیفی تهیه شد است و طی آن نقش مدیریت تکنولوژی، تحقیق و توسعه، در راستای پیش بینی عملکرده ی سازمان در حوزه ی کیفیت و نوآوری، که به عنوان مهم ترین منابع در کسب مزیت رقابتی برای سازمان مطرح هستند، مورد آزمون قرار می گیرد.

    روش: بدین منظور شش فرضیه مطرح گردیده است و داده های موردنیاز این پژوهش از 200 مدیر شاغل در

    شرکت های تولیدی دارای بیش از 300 پرسنل، در محدوده استان های اردبیل و آذربایجان شرقی جمع آوری شده است که با استفاد از مدل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده های، از نرم افزارهای لیزرل و اِس پی اِس اِس استفاده شده است.

    یافته ها:  یافته های تحقیق نشان داد که مدیریت تکنولوژی، تحقیق و توسعه دارای قدرت پیش بینی برای عملکردهای کیفی سازمان است اما قدرت پیش بینی آن برای عملکردهای نوآوری سازمان، بالاتر است.

    نتیجه گیری: مهم ترین نتیجه پژوهش حاضر این است که به کارگیری مدیریت تکنولوژی و تحقیق و توسعه سبب ارتقای عملکردهای کیفیت و مهم تر از آن تقویت عملکردهای نوآوری در سازمان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها