• شیوع پریودنتیت مهاجم در دانش اموزان دختر 15-18 ساله دبیرستان های شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1301
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: پریودنتیت مهاجم (aggressive periodontitis=ap) شامل گروهی از پریودنتیت های نادر، اغلب شدید و با پیشرفت سریع می باشد که می تواند به دو زیرگروه موضعی (lecalized aggressive periodontitis=lap) یا عمومی (generalized aggressive periodontitis= gap) تقسیم شود. نوع موضعی بیماری در سنین جوانی در حدود سن بلوغ آغاز و به صورت تحلیل استخوان به خصوص در اطراف دندانهای مولر و انسیزور مشاهده می شود. نوع ژنرالیزه این بیماری معمولاً در افراد زیر 30 سال (گاهی در سن بالاتر) مشاهده می گردد. از دست رفتن چسبندگی پریودنتال علاوه بر انسیزورها و مولرهای اول دائمی حداقل در سه دندان دیگر نیز دیده می شود (بیش از 14 دندان درگیر می باشد). این مطالعه به منظور تعیین شیوع ap در دانش اموزان دختر 15-18 ساله دبیرستانهای مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام پذیرفت.

    روش بررسی: در این بررسی مقطعی، 2870 نفر از دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران در سال 82-83 به صورت تصادفی خوشه ای و سیستماتیک انتخاب شدند. دراین افراد عمق پاکت در دندان های مولر اول وانسیزورها با استفاده از پروب ویلیامز بررسی شد. افرادی که دارای عمق پاکت مساوی یا بیش از 4 میلیمتر در بیش از یک دندان (شامل حداقل یک مولر اول) بودند. جهت تهیه رادیوگرافی بایت وینگ از دندان های مولر اول و رادیوگرافی پری اپیکال از ناحیه انسیزورها در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد پذیرفته شدند. در بررسی کلیشه های رادیوگرافی چنانچه فاصله cej تا لبه سپتوم بین دندانی 2 میلیمتر یا بیشتر بود از بیمار رادیوگرافی کامل پری اپیکال همراه با معاینه کامل کلینیکی به عمل آمد.

    یافته ها: از بین افراد مورد معاینه فقط 4 نفر معیارهای تشخیصی lap را نشان دادند؛ بنابراین شیوع بیماری در این مطاله 14/0% بود. هیچ بیماری با علایم پریودنتیت مهاجم ژنرالیزه در بین معاینه شدگان مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: اگرچه نتایج به دست آمده در این دامنه سنی تقریباً با نتایج مطالعات در سایر کشورها مشابه می باشد؛ و این برای تعیین شیوع این بیماری در تهران بررسی مشابه در مدارس پسرانه نیز ضروری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها