• بررسی تاثیر روش recycling شیمیایی بر روی استحکام برشی پیوند براکت های فلزی ارتودنسی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1275
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: recycling براکت ها به دلیل کاهش قابل توجه هزینه دستگاه های ثابت ارتودنسی، از دیرباز مورد توجه متخصصان ارتودنسی بوده است. با این وجود اگر باند این براکت ها در طی درمان مستعد شکست شود، این مزیت اولیه از بین می رود؛ بنابراین داشتن اطلاعات کافی در این زمینه ضروری به نظر می رسد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تاثیر روش recycling شیمیایی بر روی استحکام برشی پیوند پراکت های فلزی ارتودنسی و تعیین الگوی شکست این براکت ها انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 60 دندان پره مولر  اول تازه کشیده شده فک بالا، با استفاده از کامپوزیت no-mix مورد مطالعه قرار گرفتند؛ به نحوی که در دو مرحله استحکام برشی پیوند براکت های recycled و بررسی الگوی شکست آن ها انداز ه گیری و با براکت های نو مقایسه شد مقادیر به دست آمده با استفاده از آزمون anova و duncan مقایسه و محل شکست پیوند با استفاده از آزمون pearson chi-square مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: میانگین استحکام پیوند گروه براکت نو، 00/12 مگاپاسکال، براکت recycled، 94/9 مگاپاسکال و براکت هایی که دوبار  recycle شده بودند، 00/10 مگاپاسکال بود. ارزیابی شاخص (ari) adhesive remnant index نشان داد که در براکت های نو، اغلب کامپوزیت بر روی براکت و در گروه recycled بیشتر بر روی سطح دندان قرار داشت. پس از دفعه اول recycling، کاهش معنی داری (حدود 18%) در استحکام پیوند براکت های فلزی دیده شد؛ ولی recycling بار دوم تاثیری در میزان استحکام پیوند براکت ها نداشت. میزان کامپوزیت باقیمانده بر روی سطح دندان بعد از جدا نمودن براکت های recycled، به طور معنی داری، بیشتر از براکت های نو بود که نشانه صرف زمان بیشتر برای تمیز نمودن بعد از debonding این براکت ها بود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، قبل از اقدام به استفاده از براکت های recycled، جنبه های متفاوت مزایا و معایب آن باید در نظر گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها