• بررسی اثر درمانی سولفات روی در بیماران مبتلا به زبان جغرافیایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 905
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: زبان جغرافیایی ضایعه نسبتاً شایعی است که معمولاً بدون علامت بوده و در طی معاینات معمول مشاهده می گردد ضایعات اغلب به صورت منفرد یا متعدد دیده می شود و در بیشتر موارد محدود به سطح پشتی و کناره های زبان می باشد. گاهی بیماران ممکن است از احساس سوزش و درد شکایت داشته باشند و ازاین جهت نیاز به درمان دارند. اگر چه علت این ضایعه مشخص نیست ولی کمبود روی به عنوان یکی از عوامل احتمالی در ایجاد ضایعات مطرح می باشد. هدف از این مطالعه، ارزیابی اثر درماین سولفات روی در بیماران مبتلا به زبان جغرافیایی است.

    روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی بود که به صورت دو سویه کور انجام شد. تعداد بیماران 40 نفر بود که به 20 بیمار گروه آزمایش، سولفات روی و به 20 بیمار گروه کنترل، دارونما تجویز گردید. در روز اول معاینه از ضایعات اسلاید گرفته شد. بعد از 10 روز بیماران در دو گروه بهبودی یا عدم بهبودی قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری chi-square با سطح معنی داری 05/0p< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: از 20 بیمار گروه آزمایش، در 16 بیمار و از 20 بیمار گروه کنترل، در 3 بیمار علایم بهبودی مشاهده شد.

    نتیجه گیری: با توجه به نقش روی در سلامت یافت های اپی تلیالی و تکامل پاپی های نخی شکل و نتایج مثبت قابل توجه داروی سولفات روی در درمان ضایعه زبان جغرافیایی، علاوه بر امکان تجویز آن در درمان این ضایعه، مطالعات بر روی اثر دارو در درمان سایر ضایعات مخاطی پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها