• بررسی اثر چند ماده ضدعفونی کننده در ویرویس زدایی هندپیس های دندانپزشکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1055
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: هندپیسها از وسایل روزمره مورد استفاده در دندانپزشکی هستند و احتمال انتقال عفونت های خطرناکی مانند هپاتیت b و hiv از طریق این وسایل به دلیل تماس مستقیم آنها با خون و بزاق بیماران بسیار بالا می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثربعضی از روشها و مواد متداول و یا جدید در ویروس زدایی هندپیس های دندانپزشکی انجام شد.

    روش بررسی: دراین تحقیق تجربی آزمایشگاهی، اثر ویروس زدایی 5 گروه از مواد و روشهای استریلیزاسیون و ضدعفونی کننده بر روی دو گروه از ویروسهای شاخص عملکرد مواد ضدعفونی کننده، یعنی ویروس پولیومیلیت (هیدروفیلیک) و ویروس هرپس سمیلپکس نوع i (لیپوفیلیک) بررسی شد. انتخاب این دو ویروس به علت محدودیت های موجود و تشابه حساسیت این دو ویروس نسبت به مواد ویروس زدا با ویروس هپاتیت b و ایدز بود. روش ها و مواد مورد استفاده عبارت بودند از: 1- اتوکلاو 2- اسپری سولارسپت (دکونکس الکلی) 3- اسپری یونی سپتا 4- هیپوکلریت سدیم (تهیه شده از محلول سفید کننده خانگی 5% به رقت 2/100) 5- سانوسیل 2% (از محلول 49%). 14 عدد هندپیس در هر گروه پس از شستن و خشک کردن، اتوکلاو شده و به ویروس پولیو و هرپس آلوده شدند، سپس با آب مقطر استریل شستشو داده و با روش های فوق و طبق توصیه کارخانه سازنده ویروس زدایی شدند. پس از ویروس زدایی، نمونه ها با آب و سپس با محیط کشت سلولی (minimum essential medium) mem شستشو داده شدند. از هر هندپیس دو نمونه کشت سلولی تهیه شد. در هر گروه یک هندپیس نیز به عنوان کنترل انتخاب گردید. پس از یک هفته نتایج خوانده شد.

    یافته ها: در ویروس زدایی ویروس پولیومیلیت بین گروه ها، اتوکلاو 100%، سولارسپت 6/28%، یونی سپتا0%، هیپوکلریت سدیم، 6/28% و سانوسل 9/92% موثر بود. در رابطه با ویروس زدایی ویروس هرپس سیمپلکس، اتوکلاو 100%، سولارسپت 100%، اسپی یونی سپتا 100%، هیپوکلریت سدیم 1/57% و سانوسل 100% موثر بود.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان داد، بهترین روش ویروس زدایی هندپیس ها اتوکلاو می باشد، سپس سانوسیل در صدر محلول های ویروس زدا قرار دارد. اسپری سولارسپت، هیپوکلریت سدیم با غلظت و روش اختصاصی به کار برده شده در این مطالعه و یونی سپتا تاثیر کمی نشان دادند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها