• مقایسه اثر باندینگ های لایت کیور و دوال کیور براستحکام باند پستهای تقویت شده با فیبر در نواحی مختلف کانال ریشه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1074
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     استفاده از پست های تقویت شده با فایبر در دندان های درمان ریشه شده به واسطه خواص مطلوب آن ها افزایش یافته است.  اما مساله مهم گیر این پست ها در داخل ریشه می باشد که با بررسی اثر استفاده از مواد و روش های مختلف در کیفیت باند می توان بهترین راه حل را پیشنهاد نمود. هدف این تحقیق ارزیابی تاثیر باندینگ های light-cure و dual-cure بر میزان استحکام باند یک نوع فایبرپست کامپوزیتی در بخش های مختلف ریشه به روش push-out به صورت آزمایشگاهی می باشد.

    روش بررسی: در این مطاله تجربی آزمایشگاهی، 20 دندان اندو شده به صورت تصادفی به 2 گروه 10 تایی تقسیم شدند. در گروه اول باندینگ dual-cure scotchbond multi-purpose plus (sbmp) (3mespe/usa) و در گروه دوم باندینگ single bond (sb) (3m-espe/usa), light-cure طبق دستور کارخانه سازنده به کار برده شد از سیمان رزینی rely x arc (3m espe/usa) داخل کانال ها استفاده و پست glassix (harald.nordin sa/switzerland) جایگذاری شد 8 میلی متر کرونالی هر پست سیمان شده در کانال ریشه به وسیله دیسک الماسی به قطر 1/0 ملی متر به 3 قسمت مساوی تقسیم شد و قطعات توسط کاغذ سمباده نرم خیس پرداخت شدند و به ضخامت 2 میلی متر رسیدند. سپس نیرو در دستگاه zwick از سمت اپیکال با سرعت mm/min1 تا زمان تغییر مکان پست وارد شد. برای آنالیز داده ها از آزمون های آماری one-sample kolmogorov-smirnov anova و t-test استفاده و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: اختلاف معنی دار بین دو باندینگ در ناحیه میانی مشاهده شد که در گروه sbmp میزان استحکام باند بیش تر بود (02/0p=). در گروه sb میزان استحکام باند در ناحیه تاجی بیش تر از نواحی میانی و انتهایی بود (05/0p<)، در حالی که دو ناحیه اخیر با هم اختلاف معنی داری نداشتند (05/0p>). در گروه sbmp نیز میزان استحکام باند در سه ناحیه مختلف ریشه با هم تفاوت معنی داری نداشتند (117/0=p).

    نتیجه گیری: با توجه به این که در مطالعه حاضر میزان استحکام باند در نواحی مختلف ریشه در صورت استفاده از باندینگ dual-cure یکنواخت تر و در نواحی میانی و انتهایی بیش تر از باندینگ light-cure بود می توان استفاده از باندینگ dual-cure جهت سیمان کردن پست های کامپوزیتی در داخل کانال ریشه را توصیه نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم