• بررسی سنسیتومتریک فیلم های رادیوگرافی دندانی f,e در دو سیستم ظهور و ثبوت دستی و اتوماتیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 918
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    خصوصیات سنسیتومتریک فیلم های گروه f تحت تاثیر شرایط شهور و ثبوت قرار می گیرد، در نتیجه با توجه به عرضه فیلم های f و e در بازار ایران، این مطالعه با هدف ارزیابی خصوصیات سنسیتومتریک فیمل کداک insight در شرایط ظهور و ثبوت مطب های دندانپزشکی و مقایسه آن با فیلم ektaspeed plus انجام شد.

    روش بررسی: در این بررسی تجربی آزمایشگاهی به کمک یک استپ وج 14 پله ای از فیلم های (ep) ektaspeed plus و (ip) insight در شرایط یکسان رادیوگرافی به عمل آمد. فیلم ها طی شش روز متوالی به دو طریق دستی و اتوماتیک در محلول چامپیون (محصول شرکت ایکس ری ایران تحت نظارت چامپیون انگلستان) ظاهر و ثابت گردیدند. هم زمان با ظهور و ثبوت فیلم های اکسپوز شده، از فیلم های اکسپوز نشده ep و ip جهت ثبت میزان دانسیته (base plus fog density) b+f استفاده شد. سرعت و کنتراست فیلم ها پس از رسم منحنی مشخصه آن ها و براساس تعاریف iso اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری anova یک طرفه و t با 05/0p< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: فیلم ip بین 20 تا 22% سریع تر از فیلم ep بود (20% در شرایط ظهور و ثبوت دستی و 22% در شرایط اتوماتیک). فیلم ip در شرایط اتوماتیک همیشه در محدوده سرعت f قرار داشت ولی در شرایط ظهور و ثبوت دستی در روزهای نخست (محلول نو) در محدوده f و در روزهای پایانی (محلول کهنه) در محدوده e قرار گرفت. کنتراست هر دو نوع فیلم در سیستم اتوماتیک مشابه هم ولی در سیستم دستی در فیلم ep بیشتر بود. میزان دانسیته b+f در هر دو نوع فیلم در محدوده استاندارد (کمتر از 35/0) بود و با افزایش عمر محلول کاهش یافت.

    نتیجه گیری: فیلم insight یک فیلم f است که سرعت آن حداقل 20% بیشتر از فیلم ektaspeed plus می باشد و ظهور و ثبوت آن در شرایط عادی مطب در محلول تازه منجر به کاهش تابش اشعه به بیمار می شود. کهنگی محلول تا 6 روز سرعت آن را کاهش می دهد ولی کیفیت تصویر آسیبی نمی بیند و استفاده از آن سبب کاهش اکسپوژر بیمار می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها