• بررسی اثر ضدعفونی کنندگی رقت 100: 2 از محلول هیپوکلریت سدیم 5% و استفاده از روکش یک بار مصرف برآلودگی تجهیزات و سطوح کار دندانپزشکی با ویروس هپاتیت b

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1038
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     توانمندی روش ها و مواد موجود برای ضدعفونی سطوح کار از اهمیت زیادی برخوردار است. در مطالعه ای که در سال 1382 برای بررسی میزان آلودگی بخش ترمیمی به عفونت hbv انجام شد، بعد از مشاهده آلودگی قسمت های نیمه بحرانی بخش به ویروس هپاتیت b استفاده روزانه از محلول ضدعفونی کننده هیپوکلریت سدیم 5% با رقت 100: 2 و استفاده از روکش های یک بار مصرف توصیه گردید. هدف از این مطاله ارزیابی وضعیت بخش از لحاظ آلودگی به hbv در شرایط فعلی (استفاده روزانه از محلول ضدعفونی کننده هیپوکلریت سدیم 5% با رقت 100: 2 و استفاده از روکش های یک بار مصرف) بود.

    روش بررسی: این تحقیق در دو مرحله انجام شد: در مرحله اول که از نوع مقطعی بود آلودگی به hbv در 17 قسمت از سطوح و وسایل بررسی شد. این 17 قسمت عبارت بودند از: تیوب های کامپوزیت، نمونه رنگ، بطری های سمان، شیر دستشویی مخصوص هپاتیت، دستگیره کشوی نگهداری مواد، کلید و پریزهای برق، گوشی تلفن، دستگیره درب ورودی، دستگیره درب اتاق پرسنل، دستگیره فور، دستگیره آمالگاماتور، محل قرارگیری کپسول در آمالگاماتور و جا صابونی، در مرحله دوم که از نوع مداخله ای بود، آلودگی به hbv در 10 ناحیه از یونیت ها، همچنین سه ناحیه از دو دستگاه light cure (نوک، دسته و کلید) قبل و بعد از ضدعفونی بررسی شد. نمونه برداری به وسیله سواب پنبه ای استریل و محلول ترانسپورت (bovine serum albumin in sodium chloride)bsas انجام شد. بررسی نمونه ها از نظر آلودگی به hbv در انستیتو پاستور ایران و به روش واکنش زنجیره پلمراز (pcr) صورت گرفت.

    یافته ها: نتایج به دست آمده از  بخش اول مطالعه، نشان دهنده عدم آلودگی 17 قسمت نمونه برداری شده از سطوح و وسایل بود. در بخش دوم مطالعه از 96 جایگاه نمونه بردرای شده از قسمت های مختلف یونیت و دستگاه های light cure، قبل و بعد از ضدعفونی، تنها یک جایگاه قبل از ضدعفونی آلوده به hbv بود که آلودگی پس از ضدعفونی رفع گردید.

    نتیجه گیری: براساس یافته های مطالعه حاضر، ضدعفونی با رقت 100: 2 از محلول هیپوکلریت سدیم 5% و استفاده از روکش های یکبار مصرف در رفع آلودگی hbv موثر بوده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها