• بررسی مقاومت به شکست اینله بریج های fiber-reinforced composite قدامی بالا و خلفی پایین در شرایط in vitro

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1095
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     با توجه به استحکام خمشی کامپوزیت تقویت شده با فایبر (frc) و نیز نقش حفره های محافظه کارانه در حفظ نسج سالم دندان های پایه، این مطالعه با هدف ارزیابی میزان مقاومت به شکست بریج های قدامی بالا و خلفی پایین در شرایط in vitro انجام شد.

    روش بررسی: این پژوهش به روش تجربی در شرایط آزمایشگاهی انجام شد. از 44 دندان تازه و سالم کشیده شده انسان برای ساخت 22 اینله بریج ثابت، شامل 11 اینله بریج سه واحدی قدامی بالا با مدل کلینیکی جایگزینی سانترال و 11 اینله بریج خلفی پایین با مدل کلینیکی جایگزینی مولر اول استفاده شد. نمونه های فوق از کامپوزیت تقویت شده با فایبر تهیه شدند. بریج های ثابت قدامی و خلفی مذکور به همراه pdl مصنوعی در اکریل خود پخت مانت شدند، سپس توسط دستگاه شبیه سازی دهان مصنوعی load cycle گردیدند و بعد در دستگاه instron با سرعت mm/min1 تحت نیروی نهایی قرار گرفتند، تا شکست در تمام نمونه های قدامی بالا و خلفی پائین روی داد و منحنی اعمال نیرو ثبت گردید. آنالیز آماری اعداد به دست آمده توسط آزمون های kolmogorov-smirnov و independent sample t و kaplan-meier انجام و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: با توجه به آزمون آماری، اعداد به دست آمده از شکست بریج های قدامی بالا و خلفی پائین از توزیع نرمال تبعیت می کردند. حدود اطمینان 95% میانگین مقاومت به شکست برای بریج های قدامی بالا n50-n562 و برای بریج های خلفی پائین n1473-n1761 بود. مقاومت به شکست در نمونه های هر دو گروه (قدامی و خلفی) در برابر نیروهای جویدن بالا بود. همچنین شکستگی در هر دو گروه در پوشش سطحی کامپوزیت، بدون آسیب به فریم ورک  صورت گرفت. بیش ترین درصد شکستگی در نمونه های خلفی از میانه پونتیک به سمت کانکتور دیستالی و در نمونه های قدامی در کانکتور لترالی (بین پونتیک سانترال و اباتمنت لنرال) مشاهده شد. بین دو گروه بریج های قدامی بالا و خلفی پائین، اختلاف آماری معنی داری دیده شد (001/0p<) بدین صورت که مقاومت به شکست در نمونه های قدامی کمتر از نمونه های خلفی بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها