• بررسی مقایسه ای توانایی سه سیلر مختلف در ایجاد مهر و موم کانال ریشه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1079
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مهر و موم کامل فضای کانال آماده شده با مواد پرکننده یکی از مراحل اساسی درمان ریشه می باشد در کلینیک ترکیب گوتاپرکا با یک سیلر به شکل گسترده ای جهت پر کردن کانال مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین مطالعات ریزنشت برای بررسی خواص مهر و موم کنندگی این مواد بخش مهمی از تحقیقات اندودانتیکس را به خود اختصاص می دهد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی میزان ریزنشت پرکردگی های ریشه دندان با استفاده از سه سیلر apexit، ah26 و dorifill به روش الکتروشیمیایی انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، از 55 دندان نیش کشیده شده فک بالا و پایین انسان استفاده شد. بعداز قطع قسمت تاجی دندان ها، کانال ریشه با استفاد از روش step back پاکسازی و آماده شد. سپس نمونه ها به طور تصادفی در سه گروه 17تایی قرار گرفتند و 4 نمونه به عنوان کنترل مثبت و منفی در نظر گرفته شد. هر گروه با یکی از سیلرهای مورد آزمایش همراه با گوتاپرکا به روش تراکم جانبی پر شد. اندازه گیری ریزنشت به روش الکتروشیمیایی در فواصل 72 ساعت با استفاده از یک منبع الکتریکی با توان 1 ولت و با ثبت اختلاف پتانسیل دو سر یک مقاومت 100 اهمی انجام گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون های kruskall wallis و mann whitney با سطح معنی داری 05/0p< استفاده شد.

    یافته ها: تمام نمونه های مورد آزمایش در سه گروه، مقدار اندکی ریزنشت را در ابتدای آزمایش از خود نشان دادند که به مرور زمان افزایش یافت، ولی میانگین ریزنشت در گروه apexit بالاتر از دو گروه ah26 و dorifill بود و کم ترین میزان ریزنشت مربوط به گروه dorifill بود. اگر چه اختلاف اماری معنی داری بین این سیلر و ah26 مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه، مطلوب ترین مهر و موم اپیکال با سیلر dorifill و ah26 و ضعیف ترین مهر و موم اپیکال مربوط به سیلر apexit می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها