• بررسی آزمایشگاهی جهش زایی و سمیت سلولی چهار سیلر مختلف کانال ریشه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1055
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مواد پرکننده کانال ریشه باید سازگاری بیولوژیک داشته باشند و به خوبی توسط بافت های اطراف ریشه تحمل شوند، زیرا این مواد معمولاً به مدت طولانی در تماس نزدیک با بافت های زنده اطراف ریشه قرار دارند. مواد جهش زا پتانسیل القای آسیب به dna را دارند و احتمالاً می توانند تغییرات بدخیمی در سلول ها ایجاد کنند. مواد سایتوتوکسیک می توانند باعث ایجاد پاسخ های التهابی و آسیب بافتی شوند. مطالعه تجربی حاضر با هدف ارزیابی جهش زایی و سمیت سلولی چهار سیلر مختلف (sankin k.k) sankin apatite iii, (3m espe) ketac-endo aplicap, (dentsply, detrey) ah plus و tubli-seal (kerr) ewt انجام شد.

    روش بررسی: در این تحقیق تجربی آزمایشگاهی سیلرها در دو حالت تازه مخلوط شده و سخت شده مورد بررسی قرار گرفتند. جهت بررسی سمیت سلولی، مواد به مدت 1، 2 و 7 روز در محیط کشت قرار گرفتند. سپس رقت های مختلف از عصاره های حاصل تهیه و به صورت 1، 2 و 7 روز در تماس با سلول های فیبروپلاست l929 قرار داده شدند. سمیت سلولی به وش رنگ سنجی mtt ارزیابی شد. جهت بررسی جهش زایی مواد، سیلرها داخل بافر فسفات (pbs) به مدت 1، 2 و 7 روز قرار داده شدند و جهش زایی به کمک آزمایش sos-umu با استفاده از باکتری سالمونلا تیفی موریوم ta1535psk1002 بررسی شد. داده ها با استفاده از آزمون های anova یک طرفه mann whitney, kruskall wallis و post hoc مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: نتایج نشان داد که عصاره تمام سیلرها وقتی تازه مخلوط شده اند، ساینوتوکسیک هستند. سیلر ketac-endo aplicap و به دنبال آن sankin apatite iii کم ترین سمیت و سیلر tubli-seal بیشترین سمیت را نشان دادند. برخلاف سیلرهای دیگر سمیت tubli-seal ewt با گذشت زمان کاهش نیافت. فعالیت آنزیم بتاگالاکتوزیداز توسط سیلرها به طور قابل توجهی افزایش نیافت و هیچ کدام از سیلرها در هیچ حالتی جهش زا نبودند.

    نتیجه گیری: از بین سیلرهای بررسی شده، tubli-seal ewt بیشترین سمیت در زمان های طولانی را نشان داد و سمیت بقیه سیلرها با گذشت زمان کاهش یافت. هیچ کدام از سیلرها فعالیت جهش زایی نشان ندادند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها