• بررسی اثرات دندانی اسکلتی استفاده از دستگاه فانکشنال فرمند ii در مال اکلوژن کلاس ii

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 867
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     دستگاه فانکشنال به تعدادی از دستگاه های متحرک یا ثابت گفته می شود که موقعیت مندیبل را در ابعاد ساژیتالی و ورتیکالی تغییر داده و باعث تغییرات ارتودپدیک و ارتودنتیک می شود. علیرغم تاریخچه طولانی دستگاه های فانکشنال هنوز اثرات و عملکرد این دستگاه ها مورد اختلاف نظر می باشد. هدف از این تحقیق ارزیابی اثرات اسکلتی و دندانی دستگاه fa ll در بیماران دارای مال اکلوژن class ii همراه با کمبود رشد مندیبل بود.

    روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی قبل و بعد، 35 بیمار دارای مال اکلوژن class ii div i مورد بررسی قرارگرفتند. این بیماران حداقل 11 ماه تحت درمان با دستگاه fa ll بودند. محدوده سنی دختران 10-13 سال و پسران 11-14 سال بود. از آنالیز ترکیبی برای تعیین اثرات دندانی و اسکلتی استفاده شد. از آنالیز paired t برای مقایسه میانگین قبل و بعد از درمان استفاده و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: در این مطالعه تفاوت معنی داری در ارتفاع قدام و خلف صورت، رویش دندان های خلفی بالا و پایین و انسیزورهای بالا، طول بدنه مندیبل، زاویه impa, anb و i to sn قبل و بعد از درمان مشاهده شد. در الگوی رشد صورتی بیماران تغییر معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: دستگاه فانکشنال fa ii باعث تاثیرات درمانی قابل ملاحظه ای بر روی اجزا دندانی و اسکلتی مجموعه صورتی جمجمه ای و بهبود روابط فکین و دندان ها می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها