• بررسی کارائی دستگاه های لایت کیور در مطب های دندانپزشکی خصوصی شهر تهران در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1184
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     کاربرد کامپوزیت ها و مواد ترمیمی با نور سخت شونده در دندانپزشکی رواج زیادی یافته است. موفقیت ترمیم های انجام شده تا حدود زیادی بستگی به کارائی مناسب دستگاه های لایت کیور شامل شدت اشعه خروجی وطول موج دستگاه دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی کارایی دستگاه های لایت کیور در مطب های دندانپزشکی خصوصی شهر تهران در سال 1384 انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی مقطعی، دستگاه های لایت کیور 240 مطب دندانپزشکی شهر تهران به طور تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. شدت اشعه توسط دستگاه رادیومتر و میزان دبری جمع شده روی fan دستگاه و وجود خراش یا ترک بر روی فیلتر از طریق بررسی و مشاهده مستقیم دستگاه ثبت شد. سن دستگاه، تعداد دفعات تعویض لامپ و رضایت دندانپزشک از دستگاه از طریق پرسش از افراد در فرم های مخصوص درج گردید. داده ها به کمک نرم افزار spss و با دستگاه از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمونt مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: شدت اشعه 8/53% دستگاه ها بیشتر از mw/cm2 300 بود که این شدت اشعه مطلوب می باشد. شدت اشعه 4/30% دستگاه ها بین mw/cm2 201تا 300 و شدت اشعه 8/15% از دستگاه های لایت کیور mw/cm2 200 و کمتر از آن بود. در ضمن بین میزان نور خروجی دستگاه با افزایش سن دستگاه و یا افزایش دفعات تعویض لامپ، یا خش دار بودن فیلتر و یا افزایش دبری بر روی fan رابطه ای منفی وجود داشت.

    نتیجه گیری: طبق یافته های این مطاله شدت اشعه دستگاه های لایت کیور در 2/46% مطب های دندانپزشکی برای کیورینگ مناسب نبوده و از آن جایی که با افزایش سن دستگاه و یا افزایش دفعات تعویض لامپ و یا افزایش میزان دبری بر روی fan دستگاه و با وجود خراش بر روی فیلتر از شدت اشعه کاسته می شود، بنابراین کنترل منظم کیفیت این دستگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم