• بررسی هیستولوژیک پیوند غشای آمنیون انسانی به مخاط کراتینیزه دهان خرگوش (یک مطالعه اولیه)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 966
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     یکی از مشکلات بعد از جراحی های حفره دهان به خصوص جراحی های وسیع، نقایص ناشی از جراحی و ترمیم دیررس می باشد. تاکنون انواع پیوندهای پوستی – مخاطی دراین زمینه مورد استفاده قرار گرفته اند. غشاء آمنیون نیز به عنوان یک biologic dressing در جراحی های پوست، چشم وگوش وحلق و بینی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی هیستوپاتولوژیک روند ترمیم به دنبال استفاده از پیوند غشای آمنیون انسانی به مخاط شاخی دهان خرگوش انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی حیوانی در مخاط کام 10 خرگوش که از نظر وزن، جنس و نژاد وضعیت یکسانی داشتند دو defect مخاطی هم اندازه به طریق جراحی ایجاد و در یکی از آنها غشای آمنیون انسانی پیوند زده شد. سپس در زمان های 7، 14 و 28 روز متعاقب جرای از هر دو ناحیه در کام 3، 4 و 3 خرگوش به ترتیب به طور تصادفی نمونه برداری شد و مورد مطالعه میکروسکوپیک قرار گرفت.

    یافته ها: در نواحی پیوند زده شده در مقایسه با نواحی بدون پیوند، تشکیل اپی تلیوم سطحی بیشتر بوده و اپی تلیوم تشکیل شده ضخامت بیشتری را دارا بود همچنین میزان انفیلتراسیون سلول های آماسی کمتر بود. در همه نمونه ها در ناحیه بافت همبند ناحیه گیرنده پیوند تشکیل بافت غضروفی مشهود بود.

    نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد که پیوند غشای آمنیون می تواند در روند ترمیم زخم های دهانی موثر باشد. بنابراین باید مطالعات بیشتری با استفاده از مدل های حیوانی و انسانی و با تعداد نمونه بیشتر انجام گیرد. مسئله تشکیل بافت غضروفی در بیشتر این پیوندها و اهمیت آن در بازسازی نقایص استخوانی نیازمند تحقیقات بیشتری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها