• بررسی هیستولوژیک ترمیم پرفوریشن های مکانیکی ناحیه فورکیشن دندانهای پره مولر سگ با استفاه از mta خاکستری، mta سفید و سمان پرتلند

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1319
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     از جمله مواردی که پیش آگهی درمان های اندودانتیکس را تحت تاثیر قرار می دهد، پرفوریشن است که نیاز به درمان سریع و مناسب دارد. در حال حاضر mta خاکستری به عنوان ماده انتخابی در درمان پرفوریشن ها به کار می رود. مطالعه حاضر با هدف بررسی هیستولوژیک ترمیم پرفوریشن های مکانیکی ناحیه فورکیشن توسط mta سفید و سمان پرتلند و مقایسه آن با mta خاکستری انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی، دندان های پره مولر دوم تا چهارم فک بالا و پایین پنج سگ، درمان ریشه شد. سپس ناحیه فورکیشن دندان ها پرفوره و باmta تیره در گروه 1، mta سفید در گروه 2، سمان پرتلند در گروه 3 و گلوله پنبه در گروه 4 (کنترل) بسته شد. حیوانات پس از چهار ماه کنترل، با اوردوزاژ تیوپنتال سدیم به صورت تزریق وریدی و وایتال پرفیوژن با فرمالدئید 10% کشته شدند. از آزمون کای دو و آزمون دقیق فیشر جهت مقایسه تشکیل نسج سخت به ترتیب در بین گروه ها و برای مقایسه دو به دوی گروه ها استفاده شد. آزمون ناپارامتری کروسکال والیس و مقایسه چندگانه dunn نیز جهت مقایسه متغیر آماس به ترتیب در بین گروه ها و برای مقایسه دو به دوی گروه ها استفاده و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: اگرچه mta تیره نتایج مطلوب تری نشان داد (9/90% تشکیل نسج سخت و تنها 1/9% آماس شدید). ولی تفاوت میان mta خاکستری، mta سفید و سمان پرتلند از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: از نظر شدت آماس و تشکیل نسج سخت تفاوت معنی داری بین گروه های mta خاکستری، mta سفید و سمان پرتلند وجود نداشت. در مجموع هم mta سفید و هم سمان پرتلند را می توان به عنوان جایگزین mta خاکستری در ترمیم پرفوریشن به ترتیب در نواحی با اهمیت و فاقد اهمیت از نظر زیبایی استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها