• مقایسه اثر اروزیو دو نوع نوشابه ایرانی با دو نوع مشابه خارجی بر مبنای دندان به روش آنالیز یون کلسیم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 895
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مصرف وسیع و مکرر نوشابه های اسیدی یکی از علل اصلی اروژن دندانی در انسان می باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی مقایسه میزان اروژن مینای دندان ناشی از دو نوشابه ایرانی و مقایسه آن با دو نمونه خارجی موجود در بازار ایران انجام شد

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی – آزمایشگاهی ده بطری از نوشابه های زمزم کولا و پرتقالی و ده قوطی پپسی و میراندا تهیه و میانگین کلسیم محتوای آنها (در سه نوبت) اندازه گیری شد. تعداد 120 پره مولر سالم که به منظور ارتودنسی کشیده شده بودند، به طور تصادفی به سه گروه 30 تایی b,a و c برحسب زمان اکسپوژر و هریک از این گروه ها به چهار زیر گروه ده تایی برحسب نوشابه مورد بررسی تقسیم شدند در سطح باکال هر دندان نیم دایره ای به قطر 5میلی متر انتخاب و بقیه سطح دندان با ماده مقاوم به اسید پوشانده شد، سپس دندان ها در 20 میلی لیتر از نوشابه های مورد نظر غوطه ور شدند. مدت مزان تماس گروه اول، 15 دقیقه، گروه دوم، 45دقیقه و گروه سوم، 12 ساعت بود. سپس از هر زیر گروه 3 نمونه به طور تصادفی انتخاب و میزان کلسیم نوشابه اندازه گیری شد. محاسبه انحلال کلسیم هر دندان بر مبنای تفاوت کلسیم قبل و بعد از آزمایش صورت گرفت و سپس داده ها توسط آزمون های آماری 2 way anova one way anova و tukey hsd آنالیز شدند.

    یافته ها: براساس آزمون 2 way anova بین میزان کلسیم رها شده در انواع نوشابه ها اختلاف معناداری دیده شد. همچنین زمان اندازه گیری نیز اثر معناداری دشات، ضمن این که برهم کنش این دو عامل نیز معنادار بود (05/0p<)، به ترتیبی که بیشترین میزان اروژن در زمان 12 ساعت هر 4 نوع نوشابه دیده شد و اروژن در 15 دقیقه در زمزم نارنجی و در 45 دقیقه و 12 ساعت در پپسی به طور معناداری بیشتر از سایر نوشابه ها بود (05/0p<).

    نتیجه گیری: در مقایسه بین 4 نوشابه، پپسی بیشترین و زمزم کولا کمترین اثر اروژن را روی مینای دندان ها نشان دادند و در برآیند کلی نوشابه های خارجی نسبت به انواع ایرانی اثر اروزیو بیشتری داشتند، ولی به هر حال در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها