• بررسی ایمونوهیستوشیمیایی نشانگرهای p21 و cyclin d1 در آملوبلاستومای فکین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1016
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     چرخه سلولی از اهمیت بسیاری در رشد و تمیاز تومورها برخوردار است و مولکول های متعددی در این روند نقش دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین p21wafexpression (مهارگر چرخه) و cyclin d1 (محرک چرخه سلولی) در آملوبلاستوما انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 40 بلوک پارافینی آملوبلاستوما انتخاب و مقاطع تهیه شده از آنها به روش ایمونوهیستوشیمی با آنتی بادی p21waf و cyclin d1 رنگ آمیزی شدند. سپس توسط گراتیکول چشمی فراواین سلول هیا رنگ گرفته به صورت iadeling index تعیین شد. آنالیزهای آماری به صورت ناپارامتری و توسط آزمون من ویتنی و wilcoxon signed ranked انجام و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: expression cyclin d1 در هسته سلول های تومورال به میزان زیاد مشاهده گردید. اختلاف بین میزان expression پروتئین cyclin d1 در بین نوع solid و یونی سیستیک و بین دو نوع بافت شناختی آن معنادار نبود. expression p21 در هسته سلول های تومورال و به میزان کم مشاهده شد. اختلاف بین میزان expressionپروتئین p21 در بین نوع solid و یونی سیستیک معنادار نبود. اختلاف بین expression ملکول p21 در بین دو فرم پلسکی فرم و فولیکولار معنادار بود (049/0p=). در بین نوع پلسکی فرم و فولیکولار اختلاف طرح رنگ پذیری در سلول های حاشیه ای مشاهده شد (009/0p=)، ولی در سلول های مرکزی اختلاف معناداری مشاهده نشد.بین دو نوع solid و یونی سیستیک در طرح رنگ پذیری اختلاف معناداری وجود نداشت. ارتباط بین cyslin d1 و p21 در آملوبلاستوما معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: یافته ها میزان expression بالای cyclin d1 در آملوبلاستوما را نشان داد که به نظر می رسد این پروتئین در توموروژنز آملوبلاستوما نقش داشته باشد. در مورد پروتیئن p21 نیز نتایج نشان دهنده expression پایین بود که به نظر می رسد مکانیسم های دیگری غیر از آن در توموروژنز نقش داشته باشند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها