• مقایسه مقدار دبری خارج شده از فورامن اپیکال در حین اماده سازی کانال با استفاده از روش دستی و سه نوع سیستم چرخشی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 832
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     آماده سازی مکانیکی کانال دندان، یکی از مهمترین مراحل درمان ریشه است. جهت آماده سازی از روش های دستی یا چرخشی استفاده می شود. که هر یک از آنها مزایا و معایبی دارند. یکی از مشکلات در تمام سیستم ها، خروج دبری از فورامن اپیکال در حین آماده سازی کانال می باشد که می تواند باعث ایجاد التهاب پری اپیکال و در نتیجه افزایش درد و تورم شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه روش آماده سازی دستی و سه سیستم چرخشی race, profile و flex master از لحاظ میزان دبری خارج شده از فورامن اپیکال در ضمن آماده سازی کانال انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه آزمایشگاهی، 100 عدد دندان پره مولر تک کانال فک پائین کشیده شده انسانی با انحناء 0-10 درجه انتخاب و به چهار گروه 25 تایی تقسیم شدند. طول ریشه تمام دندانها با قطع تاج به میزان مساوی درآمد (15 میلیمتر). گروه h به روش دستی با تکنیک step back، گروه p توسط سیستم چرخشی پروفایل، گروه r توسط سیستم چرخشی race و گروه f توسط سیستم چرخشی flex master آماده سازی شدند. برای توزین دبری ها از وبال های حاوی آب مقطر که قبل از کار توسط ترازویی با دقت 0001/0 گرم توزین شده بود، استفاده شد. پس از پایان آماده سازی کانال، ویال ها کاملاً خشک شده و دوباره توزین انجام شد. اختلاف وزن ویال ها در دو نوبت، وزن دبری خارج شده از فورامن اپیکال بود. سپس مقایسه میانگین وزن دبری بین چهار گروه توسط آزمون واریانس یک عاملی با 05/0p< به عنوان سطح معنی داری انجام شد.

    یافته ها: بیشترین میانگین وزن دبری بین چهار گروه در گروه h (روش دستی) مشاهده شد که با هر سه گروه چرخشی اختلاف معنی داری داشت (001/0p<). کمترین میانگین وزن دبری مربوط به گروه (race)r بود که با گروه (flex master)f اختلاف معنی داری داشت، ولی اختلاف آن با گروه (profile)p معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: سیستم چرخشی race نسبت به تکنیک دستی step back و سیستم چرخشی flex master باعث خروج دبری کمتری از فورامن اپیکال می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها