• مقایسه میزان موفقیت پالپوتومی با mta (ساخت ایران) و فرموکرزول در دندان های مولر شیری کودکان 3-6 ساله مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران در سال تحصیلی 83-1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1390
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     شایع ترین ماده ای که طی دهه های اخیر برای پالپوتومی دندان های شیری به کار می رود، فرموکرزول است، ولی با توجه به معایب بالقوه آن، تحقیقات زیادی به منظور یافتن جایگزین برای آن انجام گرفته است. اخیراًش mta به علت خواص فیزیکی و بیولوژیکی برتر مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان موفقیت کلینیکی و رادیوگرافیک پالپوتومی دندان های مولر شیری با فرموکرزول و mta ( ساخت ایران) انجام شد.

    روش بررسی: دراین کارآزمایی بالینی، مجموعاً 30 دندان مولر شیری که معیارهای مورد نظر را داشتند، به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. 15 دندان مولر شیری در گروه فرموکرزول و 15 دندان در گروه mta مورد درمان پالپوتومی قرار گرفته و ترمیم شدند. علائم کلینیکی و رادیوگرافی در هریک از ماه های اول، سوم، ششم، نهم و دوازدهم مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. بررسی آماری داده ها توسط آزمون آماری fisher's exact انجام و 05/0p< به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    نتیجه گیری: با توجه به خواص مطلوب mta و معایب فرموکرزول، این ماده می تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای فرموکرزول در درمان پالپوتومی دندان های شیری مطرح باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها