• بررسی رابطه تراکم عروق خونی کوچک توسط نشانگر cd34 با متاستاز به غدد لنفاوی گردنی در اسکواموس سل کارسینومای زبان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 963
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     زمینه و هدف: آنژیوژنز در رشد و گسترش تومورهای بدخیم و همچنین مشی تومور نقش محوری دارد. نتایج تحقیقات گذشته نشان می دهد که تراکم عروق خونی کوچک و (mvd) microvascular density در اغلب تومورهای بدخیم در تعیین تظاهرات کلینیکی و پیش آگهی تومور دخیل است. در مورد کارسینوم سلول سنگفرشی ناحیه سروگردن با وجود مطالعات اندک، نتایج بسیار متفاوت است و به وجود رابطه قطعی بین mvd و سایر فاکتورهای کلینیکوپاتولوژیک از جمله بروز متاستاز به غدد لنفاوی ناحیه ای دست نیافته اند. هدف این مطالعه بررسی رابطه mvd با برخی فاکتورهای کلینیکوپاتولوژیک و مهم تر از همه، بروز متاستاز در غدد لنفاوی گردنی می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 40 بلوک پارافینی اسکواموس سل کارسینومای زبان، از آرشیو انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب و مقاطع تهیه شده از آن ها به روش ایمونوهیستوشیمی با آنتی بادی cd34 رنگ آمیزی شدند. در هر نمونه در هریک از نواحی داخل، حاشیه و بافت سالم اطراف تومور، 4 ناحیه با رنگ آمیزی بیشتر انتخاب و میانگین mvd در این نواحی در دو گروه واجد متاستاز به غدد لنفاوی (n+) و فاقد آن (n-) شمارش و محاسبه شد. آنالیزهای آماری 3way anova و independent t-test انجام و 05/0p< معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: mvd-cd3 بالاتر در ناحی داخل و حاشیه تومور با بروز متاستاز به غدد لنفاوی گردنی رابطه آماری معنی داری دارد ولی با سن و جنس و تمایز تومور از لحاظ آماری بی ارتباط بوده است.

    نتیجه گیری: یافته ها نشان می دهد افزایش بروز نشانگر cd3 که به صورت میانگین mvd عنوان می شود نشانه بروز متاستاز در غددلنفاوی گردنی است و در نتیجه شاید قادر به تعیین پیش اگهی در اسکواموس سل کارسینومای اولیه زبان باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها