• تاثیر درمان با آرامش سازی پیش رونده عضلانی در بهبود علائم بالینی مبتلایان به سندرم اختلال عمل دردناک عضلات جونده

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1183
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
      زمینه و هدف: سندرم اختلال عمل دردناک عضلات جونده (mpds) یکی از شایع ترین اختلالات ناحیه صورتی است که بسیاری از بیماران از درد، حساسیت به لمس یک یا چند عضله جونده و محدودیت حرکت رنج می برند. فاکتورهای روانی – اجتماعی نقش مهمی در روند بیماری ایفا می کنند. اضطراب و افسردگی با افزایش کشش عضله می توانند اختلال عمل دردناک عضلانی ایجاد کنند. همچنین می توانند به همراه بیماری و یا در نتیجه درد مزمن و ناتوانی بارز شوند. با وجود درمان های متعدد برای این سندرم اولویت با درمانی است که با حداقل تهاجم و آسیب و با در نظر گرفتن مشکلات زیر بنایی باشد. آرامش سازی پیش رونده عضلانی (pmr) به طور عمده در درمان اضطراب و افسردگی به کار می رود. دراین روش فرد می تواند با انقباض و رها کردن عضلات و بر مبنای ایجاد تمایز بین این دو احساس ضمن از بین بردن انقباض های عضلانی آرامش عمیقی را تجربه کند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر progressive muscle relaxation در بهبود علائم ایمنی بالینی مبتلایان به mpds بود.
     

    روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی – بالینی، قبل و بعد، 33 بیمار مبتلا به (mpds) که اضطراب و یا افسردگی خفیف (براساس آزمون یک) داشتند با pmr به مدت 1 ماه درمان شدند. پیگیری دو ماهه از درمان انجام شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های paired t-test/wilcoxon-sign-rank test/shapiro-wilks استفاده شد.

    نتیجه گیری: آرامش سازی پیش رونده عضلانی در بهبود علائم و نشانه های مبتلایان به mpds موثر است. بنابراین وضعیت روانشناختی باید در طرح درمان این بیماران در نظر گرفته شود.

     

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها