• ارزیابی توان اکولوژیکی حوزه آبریز رودخانه کرج جهت فعالیتهای تفرجی (تفرج گاهها) با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (gis)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/02/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/02/10
    • تعداد بازدید: 690
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    در این پژوهش ارزیابی اکولوژیکی و زونبندی مناسب جهت فعالیتهای تفرجی در حوزه آبریز رودخانه کرج، که مطالعه موردی آن روی رودخانه شهرستانک بوده است، صورت گرفته است. روستای شهرستانک در بین سلسله جبال البرز قرا گرفته که منطقه ای کوهستانی و مرتفع است. رودخانه شهرستانک از دامنه های شمال توچال به ارتفاع 3930 متر سرچشمه می گیرد که طول آن تقریبا 18 کیلومتر می باشد و قسمت عمده ای از آبگیری سد کرج را تامین می نماید. در این تحقیق، از سیستم اطلاعات جغرافیایی برای تهیه نقشه های زون بندی کاربری های تفرج گسترده و تفرج متمرکز استفاده شده است. در فرآیند زون بندی منطقه حوزه آبریز رودخانه کرج، کلیه فاکتورهای شیب، جهت، ارتفاع، خاک، اقلیم، در نظر گرفته شده و طبقه بندی شده اند که نتایج را می توان بصورت زیر بیان کرد:

    تفرج متمرکز تابستانه: 2.05% حوزه آبریز شهرستانک دارای پهنه هایی با توان مناسب و 43.19% حوزه دارای پهنه هایی با توان نسبتا مناسب، 54.73% حوزه آبریز شهرستانک دارای پهنه هایی با توان نامناسب می باشد.

    تفرج متمرکز تابستانه: 2.07% حوزه آبریز شهرستانک دارای پهنه هایی با توان مناسب و 31.67% حوزه دارای پهنه هایی با توان نسبتا مناسب، 66.26% حوزه آبریز شهرستانک دارای پهنه هایی با توان نامناسب می باشد.

    تفرج گسترده: 13.16% حوزه آبریز شهرستانک دارای پهنه هایی با توان مناسب و 68% حوزه دارای پهنه هایی با توان نسبتا مناسب، 17.36% حوزه آبریز شهرستانک دارای پهنه هایی با توان نامناسب می باشد.

    در نهایت طبق نتایج بدست آمده، به علت موقعیت کوهستانی و مرتفع بودن منطقه شهرستانک، تفرج گسترده برای این منطقه در اولویت قرار دارد و در زمینه تفرج متمرکز تابستانه و زمستانه دارای موقعیت متوسط رو به ضعیف می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها