• مهار رشد میکروارگانیسم های پاتوژن کانال ریشه دندان به روش antibiosis توسط لاکتیک اسید باکتریا، یک مطالعه in vitro

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1162
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     حذف میکروارگانیسم های بیماریزا و فرآورده های آنها از داخل کانال یکی از اهداف درمان کانال ریشه می باشد. این دستاورد با استفاده از روش های مکانیکی و شیمیایی مختلفی فراهم می گردد اما نتایج حاصله موفقیت قطعی را نشان نمی دهد. در سالیان اخیر متدهایی جهت استفاده از باکتری های غیربیماریزا جهت مهار رشد میکروارگانیسم های بیماریزا در علوم پزشکی ارایه شده است (آنتی بیوزیس)، اما در درمان های اندودنتیک تاکنون این روش ها مورد مطالعه قرار نگرفته است. هدف از این مطالعه بررسی آزمایشگاهی اثر ضد باکتریایی لاکتیک اسید باکتریها و(lab) بر روی باکتری های کانال ریشه عفونی بود که می تواند یکی از موارد استفاده از پروبیوتیک ها در دندانپزشکی باشد.

    روش بررسی: باکتری های جدا شده از کانال های ریشه های عفونی دندان را رشد داده و بر روی پلیت های حاوی محیط muller hinton agar دارای چاهک پخش نمودیم. سپس به چاهک های موجود lab اضافه شد. پلیت های مذکور در محیط بی هوازی نگهداری شدند. سپس رشد و اثر مهاری لاکتیک اسید باکتریاها بررسی شد همچنین از درون هاله های ایجاد شده اطراف چاهک ها نمونه برداری و تک کلونی های مقاوم احتمالی تعیین هویت شد. سپس تعدادی از نمونه هایی که حساس و یا مقاوم بودند به تفکیک انتخاب و به آنها سوش میکروبی entrococcus faecalis (f.f) اضافه گردید و اثر lab همنند روش فوق مجدداً بررسی گردید.

    یافته ها: نتایج نشان داد که 7/66% از نمونه های میکروبی کانال ریشه حداقل نسبت به یک سری از lab حساس بودند و 3/33% از نمونه ها به تماس موارد lab تحت آزمایش مقاوم بودند. ضمن این که باکتری های بی هوازی رشد یافته در هاله مهاری lab جزء سویه های با تواتر پایین فلور نرمال دهان می باشند. همچنین اضافه نمودن e.f به نمونه های میکروبی باعث افزایش حساسیت این عفونت ها به lab شد. این اختلاف با استفاده از آزمون mc-neamar معنی دار بود.

    بحث و نتیجه گیری: بنابراین می توان چنین نتیجه گیری کرد که lab می توانند رشد باکتری های بیماریزای کانال ریشه را مهار نماید. با توجه به اینکه باکتری e.f در عفونت های مقاوم به درمان، غالب می باشد و از سوی دیگر حضور همین میکروارگانیسم باعث افزایش اثر مهاری lab بر روی میکروارگانیسم های عفونت کانال ریشه می شود، می توان به نتایج درمانی این روش امیدوار بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها