• بررسی وضعیت سلامت جسمی دانش آموزان دختر و پسر شهرستان تبریز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1394/05/22
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1394/05/22
    • تعداد بازدید: 1409
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: توجه ویژه به جمعیت نوجوان به ویژه دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه از عوامل اساسی توسعه پایدار و همه جانبه است. لذا توجه به وضعیت بهداشت و درمان این افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و تا حد زیادی از مشکلات بیشتر، جلوگیری خواهد کرد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین وضعیت سلامت جسمی دانش آموزان بدو ورود و اول متوسطه اول و دوم در شهرستان تبریز در سال تحصیلی 1393، می باشد.

    روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی می باشد. در این مطالعه تعداد 70448 نفر دانش آموز پسر و دختر در گروه سنی 18-7 سال که در پایه های اول ابتدایی تا سوم مقطع متوسط مشغول به تحصیل بودند، از کلیه مدارس شهرستان تبریز، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل شناسنامه ثبت معاینات دانش آموزان بود. جمع آوری داده ها از طریق مراجعه نوآموزان به مراکز بهداشتی و درمانی در غربالگری معاینات اولیه و معاینات دانش آموزان اول متوسطه اول و اول متوسطه دوم در معاینات دوره ای دانش و تکمیل برگه ثبت معاینات بر اساس مشاهده و معاینات جسمی انجام شد. بررسی وضعیت سلامت جسمی در این مطالعه، شامل تعیین وضعیت رشد جسمی (قد و وزن) و مقایسه آن با منحنی استاندارد رشد، بینایی، شنوایی، دندان ها، ستون فقرات، آلودگی به شپش سر و کچلی پوست سر دانش آموزان بود.

    یافته ها: تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد، که در رابطه با بررسی رشد جسمی (قد و وزن)، 13.8 درصد دانش آموزان دارای اختلال رشد بودند. در بین کل دانش آموزان 4.6 درصد دچار اختلال بینایی در یک یا هر دو چشم، 0.7 درصد با استفاده از دچار کاهش شنوایی در یک یا هر دو گوش، 0.87 درصد دارای اختلال رفتاری، 2.5 درصد دارای اختلال پوستی و 89 درصد دارای پوسیدگی دندان بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، لزوم توجه بیشتر به بهداشت دهان و دندان، تغذیه صحیح و ورزش، سلامت بینایی و مراقبت های بهداشتی را نشان می دهد. انجام برنامه های خودمراقبتی نیز توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها