• بررسی اثر نحوه پخت و زمان پخت ماکارونی بر آزمایش غربالگری دیابت در بارداری و قند خون زنان باردار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1393/06/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/06/30
    • تعداد بازدید: 499
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: دیابت بارداری جزو بیماری های شایع در دوران بارداری بوده و حدود 7% از بارداری ها را عارضه دار می کند. میزان بروز دیابت بارداری در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است. در مبتلایان به دیابت بارداری عوارض دوران بارداری شایع تر بوده و خطر ابتلا به دیابت نوع ii در سال های آتی عمر افزایش پیدا می کند. تلاش های زیادی شده است تا با تغییر و اصلاح رژیم غذایی از بروز دیابت بارداری جلوگیری شده و  یا بیماری درمان شود.

    روش بررسی: روش مطالعه ی ما یک بررسی از نوع clinical trials بوده و قندخون یک ساعته و آزمایش gct در 14 خانم های بارداری که در محدوده ی 28-24 هفته ی بارداری قرار داشتند و برای کنترل بارداری به درمانگاه بیمارستان بوعلی تهران مراجعه کرده بودند در طی دو مرحله، بار اول پس از مصرف 100 گرم ماکارونی که به مدت 16 دقیقه جوشانده شده و بار دوم پس از مصرف همان میزان و همان نوع ماکارونی که علاوه بر همان مدت جوشاندن (16 دقیقه) حدود 15 دقیقه ی دیگر نیز دم شده بودن اندازه گیری و سپس نتایج آزمایش های این دو مرحله با هم مقایسه شده است.

    یافته ها: قندخون یک ساعته در خانم های باردار مصرف کننده ی 100 گرم ماکارونی که به مدت 16 دقیقه جوشانده شده است با نتایج این آزمایش ها در همان خانم ها، پس از سپری شدن دوره ی wash out و به دنبال مصرف همان میزان و همان نوع ماکارونی که 16 دقیقه جوشانده شده و سپس 15 دقیقه ی دیگر دم شده است، بر اساس آزمون های آماری تفاوت معنی داری ندارد. بین نتایج gct این خانم های باردار در دو مرحله ی ذکر شده در بالا بر اساس آزمون های آماری تفاوت معنی داری وجود ندارد.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این بررسی مدت پخت و نحوه ی پخت ماکارونی تاثیری در قند خون یک ساعته و نتایج غربالگری دیابت در خانم های باردار ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها