• مقایسه متغیر کیفیت زندگی پرستاران بخش اورژانس و پرستاران بخش داخلی بیمارستان های شهر اراک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1393/06/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/06/30
    • تعداد بازدید: 709
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: محیط های شغلی متفاوت بر روی کیفیت زندگی تاثیر گذارند و استرس های شغلی بر سلامتی و نیز کیفیت زندگی افراد تاثیر جدی دارند. توجه به سلامت و کیفیت زندگی پرستاران و سالم نگه داشتن این گروه در درجه اول به عنوان یک انسان و در درجات بعدی به عنوان فردی که حافظ سلامت اعضای دیگر جامعه است، از اهمیت زیادی برخورد ار است. این مطالعه هدف بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی پرستاران در بخش های اورژانس و داخلی انجام شد.

    روش ها: این مطالعه با روش علی-مقایسه ای روی 60 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در بخش های اورژانس و داخلی بیمارستان شهر اراک در سال 1391 انجام شد. واحدهای پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی sf-36 بود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss 15 با شاخص های آمار توصیفی و آزمون های استنباطی غیرپارامتریک شامل آزمون t تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: میانگین نمره سلامت روانی، عملکرد جسمانی، عملکرد اجتماعی، نقش جسمانی، نقش عاطفی، درد جسمی و شادابی از مولفه های کیفیت زندگی و همچنین تاب آوری به طور کلی، اختلاف معناداری بین دو گروه نشان ندادند (p>0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به اجتناب ناپذیر بودن برخی از عوامل استرس زا در حرفه پرستاری و لزوم پیشگیری از آثار جسمی، روانی و رفتاری استرس بر شاغلین این حرفه، لازم است تمهیداتی در جهت بهبود شرایط محیط کار و ارتقای کیفیت زندگی آنان به کار گرفته شود. همچنین آموزش روش های مقابله ای و راهبردهای حل مساله به پرستاران پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم