• سازگاری اجتماعی، عاطفی و آموزشی در نوجوانان: مطالعه نقش هوش هیجانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1393/06/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/06/30
    • تعداد بازدید: 2763
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    به دلیل اهمیت رشد مهارت های هیجانی و اجتماعی در کودکان و نوجوانان، و اثرپذیری مهارت های سازگاری از قابلیت های هیجانی فرد است که می تواند در جریان رشد خود را نشان دهد و با توجه به اهمیت هوش هیجانی در تعدیل استرس و سلامت روان و رفتارهای سازگارانه، بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی و عاطفی دانش آموزان دختر و پسر نوجوان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شاغل به تحصیل در سال 1391-92 در شهر اراک بود. نمونه پژوهش شامل 430 دانش آموز (230 دختر و 200 پسر) که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ و پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی تست تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: همبستگی بین هوش هیجانی و سازگاری عاطفی و اجتماعی مستقیم و معنادار بود. و مقایسه دوجنس نشان داد هوش هیجانی دانش آموزان پسر بیش از دانش آموزان دختر است.

    نتیجه گیری: نیاز به آموزش و تقویت هوش هیجانی برای ارتقای توانایی مقابله با مشکلات و سازگاری موثر در نوجوانان احساس می شود .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها