• مروری بر اهمیت بهداشت روان در کودکان با تکیه بر نقش والدین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1393/06/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/06/30
    • تعداد بازدید: 2000
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مسئله ی نیازهای روانی کودک و از جمله نیاز به محبت، از مباحث اصولی در روانشناسی تربیتی و حتی روانکاوی است. رابطه ی صحیح و عاطفی با فرزندان در کانون خانواده، تامین کننده ی سلامت و بهداشت روانی فرزندان و زمینه ساز بروز استعدادهای آنان است و بی توجهی به این نیاز اصیل عدم توجه عاطفی به کودکان، روحیه ی مقاومت ایشان در مقابل خواسته های دیگران را کاهش می دهد و باعث می شود تا به خاطر جلب محبت دیگران، به خواست دیگران تن دهند و در مقابل آن تسلیم شوند. در روایت معصومین علیهم السلام نیز تاکید فراوانی بر لزوم ابراز محبت والدین نسبت به فرزندان صورت گرفته و انجام آن را موجب جلب رحمت و خشنودی خداوند دانسته اند. ضمن اینکه در این روایات به لزوم رعایت حد اعتدال و پرهیز از هر گونه افراط در این زمینه که باعث شانه خالی کردن فرزندان از مسئولیت هایشان می باشد، نیز توصیه شده است. موثرترین ابزار محبتی که می تواند در شکل دهی شخصیت کودک نقش عمده ای ایفا کند، کمبود محبت در دوران کودکی و تسامح والدین از اظهار عطوفت و مهربانی نسبت به فرزندان موجبات ناهنجاری های روانی و آشفتگی در شخصیت اجتماعی را فراهم می سازد و عقده ی حقارت در ایشان را شکل می دهد.

    روش: مقاله ی حاضر نگاهی اجمالی به نقش تربیتی محبت والدین نسبت به فرزندان دوخته و در این راستا مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که از طریق جستجوی غیر نظام مند پایگاه های اطلاعاتی مگیران medline, sid cinahl, google انجام گردید. نتایج بازیابی شده به مقالات مروری محدود شد.

    نتیجه گیری: نقش تربیتی و اهمیت حیاتی محبت والدین نسبت به فرزندان اهمیت والایی دارد باید این نکته را گوشزد کنیم که فرزندان علاوه بر نیازهای جسمانی، نیازهای روانی مهم تری نیز دارند که هر یک والدین باید خود را نسبت به آنها مسئول بداند. عدم توجه به این مهم، روح کودکان و نوجوانان را در مقابل ابراز محبت های کاذب شکننده کرده و آنها را در مقابل خواسته های دیگران متزلزل می سازد. ضمن اینکه ضروری است تا در این مسیر از هر گونه افراط و محبت غیر ضابطه مندی که روحیه ی مسئولیت پذیری نوجوانان را تضعیف می کند، پرهیز نمود. از همین روست که در دین مبین اسلام نسبت به محبت والدین نسبت به فرزندان توجه ی ویژه ای مبذول شده است و بزرگان دین و ائمه ی اطهار با عبارات مختلف، والدین را به انجام این وظیفه ی اخلاقی ترغیب کرده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها