• اثرات سیتوتوکسیک کوانتوم داتها بر بیضه و اپیدیدم در موشهای بالغ نژاد balb/c

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/12/02
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/12/02
    • تعداد بازدید: 439
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: اخیراً پیشرفت های امیدوار کننده ای در تشخیص های بیولوژیکی و استفاده از کوانتوم داتها در ناوساختارها و نانوابزارهایی چند منظوره بوجود آورده است. با این وجود سیتوتوکسیسیتی این نانوذرات در محیط invivo کمتر مورد توجه قرار گرفته است. از اینرو در این تحقیق اثرات سیتوتوکسیک کوانتوم دات cdse بر نمو بیضه قبل از بلوغ مورد بررسی قرار گرفت.

    مواد و روشها: بدین منظور cdse با دوزهای 10mg.kg, 40 mg.kg به تعدادی موش نر یک ماهه تزریق شد. خصوصیات ساختاری و نوری کوانتوم داتها توسط uv-vis absorption spectrum, xrd, scaning tunneling microscopy of cdse qds. مورد بررسی قرار گرفت و مقایسه تعداد سلولها در لوله های منی ساز در گروه های مختلف توسط one way anova test به وسیله برنامه کامپیوتری spss (version 16) بررسی شد.

    نتایج: مطالعات هیستولوژی بافت بیضه اثرات توکسیسیتی خاصی از cdse حتی در دوز 40 mg.kg نشان نداد و ضخامت لامینا پروپریا، بافت بینابینی، مورفولوژی لوله های منی ساز و تعداد اسپرماتوگونی ها، اسپرماتوسیست ها و اسپرماتیدها و اسپرم های بالغ در همه گروه های تیمار مشابه گروه کنترل بود. مطالعات هیستولوژی بافت اپیدیدیم نیز نشان دهنده بی اثر بودن کوانتوم داتها بر مورفولوژی و ساختار لوله و اپیتلیوم پوششی آن بود. همچنین بر محتوی لومن تغییر خاصی مشاهده نشد.

    بحث: این مطالعه نشان از عدم توکسیسیتی cdse بر بافت بیضه دارد و بر اساس تحقیقات ما با توجه به عدم وجود ادبیات تحقیق در این زمینه مطالعات ملکولی بیشتر در این زمینه برای بیان دقیقتر این نتیجه ضروری به نظر می رسد و این تحقیق می تواند به عنوان مقدمه ای از تحقیقات بیشتر در زمینه توکسیسیتی کوانتوم داتها بر سیستم تولید مثلی نر باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها