• بررسی مقایسه ای اثرات آنتی باکتریال نانو پارتیکل های نقره و روی بر باکتری های پاتوژن کلبسیلاپنومونیه، اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/12/02
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/12/02
    • تعداد بازدید: 733
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: در این تحقیق کارایی فعالیت ضدمیکروبی نانوذرات نقره و روی بر باکتری های گرم مثبت و گرم منفی پاتوژن و مقاوم و شایع عفونت های بیمارستانی بررسی گردید. در این مطالعه غلظت اولیه باکتری ها ثابت بود و فقط سویه های باکتری های مورد بررسی و نانوذرات متغیر بودند. به این منظور غلظت های مختلف نانو ذرات به صورت کلوئید تهیه گردید و میزان رشد 24 ساعته سه باکتری پاتوژن رایج در حضور غلظت های مختلف این نانوذرات ارزیابی شد و نتایج بازدارندگی رشد باکتری های پاتوژن در محلول کلوئیدی نانوپارتیکل ها مشخص شد.

    روش بررسی: ابتدا جهت بررسی تاثیر غلظت های مختلف نانو ذرات بر باکتری ها به روش ماکرودایلوشن غلظت های 0.01 درصد، 0.1 درصد، 0.5 درصد، 1 درصد و 1.5 درصد از نانوپارتیکل های نقره و روی (محیط کشت+ نانوذرات) تهیه گردید. سپس غلظت 105cell.ml هر یک از باکتری های اشرشیاکلی، استافیلوکوکوس اورئوس و کلبسیلا پنومونیه تهیه گردید. ظروف حاوی محیط کشت های تیمار (باکتری+ نانوذرات) و محیط های کشت کنترل در انکوباتور شیکر با 250 دور در دقیقه در دمای 37 درجه سانتیگراد به مدت 24 ساعت قرار داده شدند. پس از طی شدن مدت مذکور، از چگالی نوری در طول موج 60nm برای اندازه گیری غلظت باکتری ها استفاده شد و od محیط های تیمار و کنترل + و کنترل – تعیین شد. از رقت های نانوذرات در محیط کشت باکتری جهت کالیبر نمودن دستگاه اسپکترومتر به عنوان محلول بلنک استفاده شد. این آزمایش سه مرتبه تکرار شد و میانگین نتایج گزارش گردید. این نتایج از لحاظ آماری معنی دار می باشد (p-value<0.01)

    یافته ها: در نتایج آنالیز آماری در مورد نانوپارتیکل های ag, zn مشخص شد غلظت 0.5 درصد نانو ذرات باکتریساید و قادر به حذف تقریباً 100% باکتری های اشرشیا کلی، استافیلوکوکوس اورئوس و کلبسیلا بوده و غلظت 0.01 درصد در مورد هر سه باکتری باکتریواستاتیک می باشد. در غلظت 0.01 درصد نقره و روی بیش ترین مقاومت در باکتری کلبسیلا دیده می شود که نسبت به گروه کنترل، 32% کاهش رشد داشته است. بیشترین تاثیرگذاری نانو ذرات مورد بررسی بر باکتری اشرشیا کلی می باشد.

    نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از تعیین خاصیت ضد باکتریایی نانوذرات نشان داد که بین غلظت نانوذره و درصد حذف باکتری ارتباط مستقیم وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها