• بررسی کیفیت شیمیایی و میکروبی آب آشامیدنی شهرستان هرسین در سال های 1385-89

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1393/05/08
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1393/05/08
    • تعداد بازدید: 873
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آب همواره مقادیری املاح، مواد معلق و گازهای محلول همراه خود دارد. وجود برخی املاح در آب برای سلامتی انسان ضروری است ولی مقدار بیش از حد مجاز آن ها سلامتی انسان را به خطر می اندازد. لذا هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت شیمیایی و میکروبی آب آشامیدنی جامعه تحت پوشش مرکز بهداشت درمانی شهرستان هرسین، در قالب پژوهش در سیستم ارائه خدمات بهداشتی طی سال های 1385-1389 می باشد.

    روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی بوده که جهت انجام آن مبادرت به جمع آوری داده های مربوط به آزمایش پارامترهای شیمیایی (نیترات، هدایت الکتریکی، ph, tds، فلوئور، کلر باقیمانده) و میکروبی موجود در مستندات مرکز بهداشتی- درمانی شهر هرسین برای یک دوره معین گردیده است.

    یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که که میزان فلوئور، نیترات، tds، هدایت الکتریکی، ph و کلر باقیمانده در منابع آب آشامیدنی شهرستان هرسین در حد مطلوب بوده است. و بهترین وضعیت کیفیت آب آشامیدنی در بررسی میکروبی مربوط به جامعه تحت پوشش شبکه های لوله کشی آب و فاضلاب شهری بوده که بالای 96 درصد موارد در فصول مختلف قابل شرب بوده است. همچنین بررسی های کیفیت میکروبی نشان داد که در سال 1385 میزان %4.36، سال 1386 میزان %19.06، سال 1387 میزان %29.77، سال 1388 میزان %23.26 و سال 1389 میزان %15.05 از نمونه ها، از نظر کیفیت میکروبی غیرقابل شرب و نامطلوب بوده اند.

    نتیجه گیری: نتیجه بررسی نشان داد که تمام منابع آب آشامیدنی شهرستان هرسین از نظر پارامترهای شیمیایی در حد مطلوب بوده و طی دوره مطالعه مشکلی از نظر آلودگی شیمیایی در شهر هرسین و روستاهای تابعه مشاهده نشد. لیکن از نظر شاخص کلی فرم توجه بیشتر سیستم های مراقبتی را طلبیده، و باید مورد پیگیری قرار گیرد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها