• بررسی تأثیر پارامترهای مختلف، سینتیک و ترمودینامیک و تعیین مدل های لانگمویر و فرندلیچ برای حذف کروم شش ظرفیتی از پساب سنتزی با استفاده از جلبک گراسیلاریا persica

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/10/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/10/01
    • تعداد بازدید: 1161
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: فلزات سنگین یکی از آلاینده های پایدار، غیرقابل تجزیه بیولوژیکی است. کروم شش ظرفیتی از جمله فلزات سنگین سمی و قابل حل در آب می باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف حذف کروم شش ظرفیتی از پساب سنتزی با استفاده از جلبک گراسیلاریا انجام شده است.

    روش بررسی: در این تحقیق تأثیر ph (2، 3، 5، 7، 9 و 11)، جرم جاذب (4.0 ، 6.0، 8.0، 1 و 5.1) گرم در 100 میلی لیتر، زمان تماس (15، 30، 60، 90، 120، 180 و 210 دقیقه)، غلظت های 10 تا 50 میلی گرم در لیتر و دما (20 تا 40 درجه سانتیگراد) برای حذف کروم شش ظرفیتی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از جذب توسط مدل های ایزوترم لانگمویر و فرندلیچ تحلیل گردید. غلظت های یون ها در هر نمونه توسط دستگاه جذب اتمی (aas8020) مشاهده گردید، همچنین سینتیک و مدل نفوذ بین ذره ای مورد بررسی قرار گرفت. فلزات سنگین یکی از آلاینده های پایدار، غیرقابل تجزیه بیولوژیکی است. کروم شش ظرفیتی از جمله فلزات سنگین سمی و قابل حل در آب می باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف حذف کروم شش ظرفیتی از پساب سنتزی با استفاده از جلبک گراسیلاریا انجام شده است. بنابراین یافتن راه های جدید برای حذف آن از پساب واحدهای صنعتی احساس می شود در این تحقیق سینتیک جذب کروم شش ظرفیتی از پساب سنتزی با استفاد از جلبک گراسیلاریا مورد مطالعه قرار گرفته است. سینتیک جذب از معادله شبه درجه دوم سرعت پیروی می کند. همچنین در این تحقیق به مطالعه اثرات نفوذ درون ذره ای در جذب کروم بر روی جاذب پرداخته شده است مقادیر خواص ترمودینامیکی جذب نظیر تغییرات انرژی آزاد گیبس، آنتالپی و آنتروپی فرآیند جذب محاسبه می شوند که با توجه به این مقادیر، فرایند جذب گرماگیر می باشد.

    یافته ها: نشان داد که افزایش جرم جاذب، زمان تماس و دما به افزایش راندمان حذف و افزایش ph و غلظت اولیه کروم منجربه کاهش راندمان حذف می گردد. مطابق با نتایج، بهترین راندمان حذف در ph بسیار اسیدی رخ داده و جذب در زمان 180 دقیقه به تعادل رسیده بود. در جرم جاذب 5.1 گرم، ph=2 و غلظت 10 میلی گرم بر لیتر، کروم شش ظرفیتی، راندمان حذف برابر با 4.73 درآمده است. با توجه به ضریب همبستگی این جذب از مدل نفوذ بین ذره ای تبعیت می کند همچنین در این مطالعه سینتیک جذب از معادله شبه درجه دوم سرعت پیروی می کند.

    نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که جلبک گراسیلاریا جاذب طبیعی مناسبی برای حذف کروم شش ظرفیتی می-باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها