• شیوع چاقی و لاغری بر اساس نمایه توده بدن و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان شهرستان دزفول، 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 489
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و هدف: امروزه سوء تغذیه به عنوان یکی از عواملی که می تواند بر کیفیت زندگی نقش داشته باشد شناخته شده است. عوارض آن در سنین مختلف متفاوت گزارش شده است. افت تحصیلی و کاهش آستانه ی یادگیری و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن دانش آموزان از عوارض لاغری و چاقی می باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین شیوع چاقی و لاغری در دانش آموزان بر اساس نمایه توده بدن و برخی از عوامل مرتبط با آن می باشد.

    روش کار: در یک مطالعه مقطعی بر روی دانش آموزان شهرستان دزفول، با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای 5726 دانش آموز از39  خوشه جهت مطالعه انتخاب شد. معاینات تن سنجی در شرایط استاندارد و در مدرسه انجام گرفت. وضعیت چاقی و لاغری با استفاده از صدک شاخص توده بدن برای سن و جنس (nchs) تعیین گردید. صدک بالای 95 و کم تر از 5 به عنوان چاقی و لاغری تعریف گردید.

    نتایج: طی اجرای این مطالعه 5508 (96.2%) دانشآموز در مطالعه شرکت کردند . شیوع لاغری در دانش آموزان 33% (1716 نفر) با 38.8-27.3:ci95% بود. هم چنین شیوع چاقی در 2.6% (157 نفر) دانش آموزان با 3.4-1.7:ci95% مشاهده گردید . تفاوت شیوع چاقی و لاغری در دو جنس از نظر آماری معنی دار نبود (0.05(p>. شیوع لاغری و چاقی به طور معنی داری با افزایش سن به ترتیب کاهش و افزایش می یافت (0.05p<).

    نتیجه گیری: مشکل سوء تغذیه در دانش آموزان شهرستان دزفول بیشتر به صورت لاغری می باشد و چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان مشکل جدی به حساب نمی آید. نتایج حاکی از وضعیت تغذیه ای ضعیف و فقیر در دانش آموزان می باشد. گروه های در معرض خطر برای ارائه برنامه های مداخله ای توسط وزارت آموزش و پرورش و وزرات بهداشت و سایر نهادهای مؤثر مشخص شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها