• حساسیت و ویژگی معاینات چشم بدو ورود به مدرسه دانش آموزان شهرستان دزفول، 1383

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 389
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: شناسایی زودرس اختلالات بینایی سنین پایین با میزان پاسخ مناسب تری همراه است. یکی از راه های شناسایی این اختلالات غربالگری دید در بدو ورود به مدرسه می باشد. با توجه به اهمیت این برنامه ها هدف از این گزارش تعیین اعتبار معاینات چشم بدو ورود به مدرسه در دانشگاه آزاد اسلامی آموزان دزفول می باشد.

    روش کار: طی یک مطالعه مقطعی و با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای، تعداد 5721 نفر دانش آموز دزفولی از 39 خوشه انتخاب شدند. از افراد شرکت کننده در این مطالعه اطلاعات مربوط به معاینات دید 2158 دانش آموز که در زمان آغاز سال تحصیلی توسط مربیان و معلمان صورت گرفته بود از پرونده های آنان استخراج شد و با نتایج به دست آمده از معاینات اپتومتریست ها مقایسه شد. سنجش حدت بینایی اصلاح نشده، توسط اپتومتریست ها و مربیان بوسیله چارت e صورت گرفت.

    نتایج: معاینات غربالگری انجام شده در دانشگاه آزاد اسلامی آموزان شهرستان دزفول بر اساس معاینات اپتومتریست ها دارای 25% حساسیت و 96.6% ویژگی بود هم چنین ارزش اخباری مثبت و منفی معاینات غربالگری به ترتیب 13.4% و 98.4% بود. اختلاف مشاهده شده حساسیت و ویژگی بین دو جنس از نظر آماری معنی دار نیست (0.356=p و 0.228=p). اختلاف مشاهده شده در شهر و روستا فقط در مورد ویژگی از نظر آماری معنی دار است به طوریکه این مقدار در روستا بیشتر است (0.001p<).

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه نشان می دهد که معاینات غربالگری صورت گرفته در مدارس دزفول برای اختلالات بینایی از اعتبار و صحت کافی برخوردار نبوده است و حساسیت کافی برای یافتن موارد را نداشته است. لازم است با همکاری ارگان های مربوطه چاره ای در این خصوص اندیشیده شود تا موارد منفی کاذب مشاهده شده را در معاینات بدو ورود به مدرسه با غربالگری هوشیارانه تر کاهش داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها