• مطالعه مورد - شاهدی مقایسه گروه های خونی در معتادان متقاضی ترک و اهداءکنندگان خون

    کلمات کلیدی :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 437
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: اعتیاد و سوء مصرف مواد یکی از بحران های چهارگانه در جهان برشمرده می شود. نخستین گام مبارزه با هر پدیده اجتماعی و یا بیماری شناخت صحیح آن است. این مطالعه صرفاً با هدف تعیین ارتباط بین گروه های خونی و گرایش به اعتیاد به صورت مورد شاهدی در دو گروه معتادان مراجعه کننده به کلینیک ترک و اهداءکنندگان خون مراجعه کننده به سازمان انتقال خون در شهر بم انجام شد.

    روش کار: این مطالعه تحلیلی به صورت مورد شاهدی می باشد که حجم نمونه شامل 249 نفر معتاد خودمعرف به کلینیک ترک به عنوان گروه مورد و 360 نفر داوطلب گروه شاهد شامل اهداءکنندگان خون و مراجعه کننده به سازمان انتقال خون در شهر بم می باشد. خصوصیات دموگرافیک و گروه های خونی و rh دو گروه با نرم افزار  spss و آزمون کای دو تجزیه و تحلیل گردید.

    نتایج: نتایج این تحقیق نشان داد فراوانی گروه خونی  abبه نحوه معنی دار بین معتادان بیش از گروه شاهد بوده است.

     نتیجه گیری: مطالعات زیادی ارتباط گروه خونی و فاکتور  rhرا با بیماری های عفونی، غیرعفونی، روانی و اجتماعی گزارش نموده اند.

    نتایج این تحقیق نشان داد که رابطه معنی داری بین گروه های خونی و اعتیاد وجود دارد. در مجموع به نظر میرسد احتمالاً ژنتیک در گرایش به اعتیاد نقش داشته باشد که می تواند زمینه تحقیقات وسیعی برای متخصصین ژنتیک، ایمونولوژیست و رشته های وابسته را فراهم نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها