• تأثیر حاملگی های پرخطر بر مرگ و میر نوزادان با استفاده از روش مورد-شاهدی لانه گزیده در یک نمونه از جمعیت روستایی کشور

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 731
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: حاملگی زمانی پرخطر محسوب می گردد که سلامتی مادر یا نوزاد بیشتر از حد معمول در معرض خطر قرار گیرد. میزان مرگ و میر نوزادان یکی از مهم ترین شاخص -های تعیین کننده سلامت کودکان به شمار می رود و نظر به نقش تعیین کننده حاملگی پرخطر بر مرگ نوزاد این تحقیق در بخشی از مناطق روستایی کشور به منظور بررسی تأثیر هر چه دقیقتر رابطه این دو متغیر اجرا گردید.

    روش کار: این تحقیق با استفاده از روش مورد-شاهدی لانه گزیده (nested case-control study) صورت گرفت. با توجه به وقوع 97 مورد مرگ در هم گروه مورد مطالعه تعداد 97 شاهد به روش risk set sampling انتخاب گردید. آنالیز داده ها با نرم افزار stata و با روش conditional logistic regressionانجام شد

    نتایج: حاملگی پرخطر رابطه کاملا معنی داری با مرگ نوزاد نشان داده و نسبت شانس خام مرگ نوزاد برای حاملگی پرخطر در مقایسه با نسبت شانس اصلاح شده آن با حضور سایر متغیرها کاهش قابل توجهی نداشته است (از 5.50 به 3.25 برای حاملگی با یک عامل خطر و از 5.21 به 4.80 برای حاملگی با بیش از یک عامل خطر تغییر یافته است).

    نتیجه گیری: حاملگی پرخطر در مناطق روستایی از مهم ترین عو امل خطر مرگ نوزادان محسوب گردیده و مراقبت های دوران بارداری توجه بیش از پیش را می طلبد. هم گروه های بالقوه در سیستم شبکه ای بهداشت و درمان کشور فرصت مناسبی جهت اجرای مطالعات مورد-شاهدی لانه گزیده برای محققین فراهم نموده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها