• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 579
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: شاخص سال های عمر تطبیق شده برای ناتو انی (disability-adjusted life years, daly) پیامدهای کشنده و غیرکشنده بیماری ها و آسیب ها را در قالب یک عدد خلاصه کرده و مشکلات سلامت جوامع را به صورت کمی بیان می نماید. این مطالعه با هدف برآورد بار بیماری ها و آسیب ها برحسب شاخص daly در سطح ملی برای 6 استان به تفکیک طراحی و اجرا شده است.

     روش کار: از روش های سازمان جهانی بهداشت برای برآورد بار مرگ زودرس، بار ناتوانی، و dalyاستفاده شد. چند تطبیق در روش های مزبور صورت گرفت.

    نتایج: میزان daly، 21572 سال در صد هزار بود. 62% از آن عمر از دست رفته به علت مرگ زو درس و 38 % آن عمر از دست رفته به علت ناتوانی بود؛ 58 % به علت بیماری های غیرواگیر، 28 % ناشی از علل خارجی (سوانح)، و 14 % در اثر بیماری های واگیر، بیماری های مادران در نتیجه عوارض بارداری و زایمان، بیماری های حول تولد و کمبود های تغذیه ای بود. گروهی از بیماری ها و صدمات که بالاترین بار را در جنس مذکر ایجاد می کرد صدمات عمدی و غیر عمدی با 2.789 میلیون سال، و گروه مشابه در جنس مونث، اختلالات روانی با 1.191 میلیون سال daly بود. علت منفرد مسبب بیشترین بار در جنس مذکر، حوادث ترافیکی و در جنس مونث، بیماری ایسکمیک قلب بود. بار بیماری ها در سطح استانی تنوع قابل ملاحظه ای داشت.

    نتیجه گیری: سیمای سلامت و بیماری در ایران در کل از نمای قدیمی غلبه بیماری های واگیردار، مرتبط با بارداری و زایمان، حول زمان تولد، و کمبودهای تغذیه ای به غلبه بیماری های غیر واگیر و سوانح و حوادث در سطح ملی گذار کرده است. نتایج بار ملی بیمار ی ها عینی ترین شواهد مورد نیاز برای سیاست گزاری و مدیریت برنامه های سلامت، پژوهش های سلامت، و توسعه منابع بخش سلامت هستند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها