• بررسی میزان شیوع آلودگی به ویروس هپاتیت c در مبتلایان به تالاسمی و بیماران دیالیزی در استان کرمان به روش rt-pcr

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 454
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: بیماران مبتلا به تالاسمی و بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه که تحت درمان همودیالیز هستند، به علت دریافت طولانی مدت خون، در معرض آلودگی با عفونت های منتقل شونده از طریق خون، بویژه هپاتیت cقرار دارند و امروزه یکی از بزرگ ترین مسائل بهداشتی این بیماران، کنترل آلودگی ویروس هپاتیت c است. هدف از این مطالعه، تعیین شیوع هپاتیت cدر مبتلایان به تالاسمی و بیماران دیالیزی استان کرمان بوده است.

    روش کار: در یک مطالعه توصیفی  مقط عی تعداد 384 نفر از بیماران دیالیزی و دچار تالاسمی (به ترتیب 203 و 181 نفر ) ساکن در استان کرمان بدون د نظر گرفتن مارکرهای سرولوژیکی، مورد بررسی قرار گرفتند . اطلاعات لازم از طریق پرس شنامه حاصل شد و سپس نمونه خون بیماران، از نظر وجود hcv rna به روش rt-pcr بررسی گردید. بررسی های آماری با کمک آزمون های (t-test)t و کای-دو   (chi-square)انجام شد.

    نتایج: 218 نفر (57%) از این جمعیت را زن ها و 166 نفر ( 43%) را مردها تشکیل می دادند. 130 نفر از 384 نفر مورد مطالعه (%33)، آلوده به hcv بودند که 16 نفر از آ نها زن و مابقی مرد بودند ( 83% زن و 17 % مرد).

    نتیجه گیری: شیوع هپاتیت c در بیماران مبتلا به تالاسمی و بیماران دیالیزی بسیار بالا است. هپاتیت cدر این بیماران در استان کرمان، نسبت به سایر استان های مورد بررسی شیوع بیشتری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها