• توزیع مکانی کم کاری مادرزادی تیرویید در ایران با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 444
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف : این مطالعه با هدف بررسی توزیع جغرافیایی (کشوری) کم کاری مادرزادی تیرویید (ch)  که یکی از علل اصلی  عقب ماندگی ذهنی نوزادان در جهان محسوب می شود، طراحی و اجرا شده است.

    روش کار: با استفاده از داده های برنامه کشوری غربال گری، میزان های بروز ch در شهرستان ها و استان های کشور محاسبه و نقشه های آن ترسیم شد. با استفاده از آزمون توزیع دو جمله ای و تحلیل نقاط داغ (hot spot analysis) ، توزیع مکانی بروز ch در شهرستان های کشور بررسی شد. پس از ورود داده ها در صفحات ms-excel، ترسیم نقشه ها و تحلیل های مکانی با استفاده از نرم افزارهای arcgis9.2 انجام پذیرفت.

    یافته ها: میزان بروز کشوری ch (در بر گیرنده هر دو نوع گذرا و دایمی (ch برابر 2.2 در 1000 نوزاد است. این میزان بروز بالا بجز در مورد بعضی شهرها در کشور، کم و بیش یکسان توزیع شده است و تغییرات جغرافیایی آن از لحاظ آماری معنادار نبود. ما هیچ نقطه داغ مشخصی برای ch در ایران نیافتیم.

    نتیجه گیری: ما هیچ توجیه جغرافیایی مشخصی برای بروز بالای chدر ایران نیافتیم، بنابراین باید سایر توجیهات بر ای این خطر بالا در بین نوزادان غربال گری شده شامل عوامل غیر محیطی و عوامل وابسته به کیفیت برنامه غربال گری آزمون شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها