• بررسی کیفیت گزارش نتایج مطالعات کوهورت قبل از صدور بیانیه store

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 894
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهدف : مطالعات مشاهده ای غالباً به صورت مشروح و واضح گزارش نمی شوند و لذا بررسی قدرت و ضعف این مطالعات کار ساده ای نیست. برای این منظور در اکتبر سال 2007 چک لیستی تحت عنوان strobe  توسط عده ای از محققین پیشنهاد گردید. هدف  این مطالعه بررسی کیفیت ارائه نتایج مطالعات کوهورت قبل از صدور این بیانیه است.

    روش کار : در این بررسی ، 60 مطالعه کوهورت که قبل از اکتبر 2007 در 6 مجله معتبر بین المللی به چاپ رسیده بودند به صورت تصادفی انتخاب و کیفیت آن ها بر اساس چک لیست strobe مورد بررسی قرار گرفت.

     نتایج: به طور میانگین بیش از 81% (87%-77%:ci95%) مطالعات به 43 جزء تحت بررسی در این پژوهش اشاره نموده بودند. کمترین اشاره (33% مطالعات) به موضوع "رسم فلوچارت" و بیش ترین اشاره (100% مطالعات) به موضوعات "زمینه تحقیق" و "فقدان دانش کافی در رابطه با موضوع مورد مطالعه" صورت گرفته بود.

    نتیجه گیری: گرچه کیفیت گزارش نتایج مطالعات کوهورت بررسی شده در این مطالعه در حد قابل قبولی بود، ولی با توجه به اینکه نوع مطالعه، نوع مجله و سال انتشار گزارش ها می تواند بر کیفیت نتایج مطالعات مشاهده ای تأثیر بگذارد، لذا به نظر نمی رسد که کیفیت مطالعات مشاهده ای که در حال حاضر گزارش می شوند با توجه به معیارهای بیاینه strobe از سطح قابل قبولی برخوردار باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها