• برآورد پوشش ایمن سازی کودکان و مادران و بررسی علل قطع یا تأخیر واکسیناسیون کودکان و مادران در استان خراسان جنوبی در سال 1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 403
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: ایمن سازی یکی از مهم ترین شاخص های هزینه- اثربخشی برای پیش گیری از ابتلا و مرگ و میر است. لذا این مطالعه به منظور برآورد دقیق پوشش ایمن سازی و علل قطع یا تاخیر واکسیناسیون در کودکان و مادران استان خراسان جنوبی طراحی و اجرا گردید.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی، جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کودکان 26-15 ماهه و مادران آن ها در خانوار های ساکن در مناطق شهری، روستایی و سیاری تحت پوشش استان خراسان جنوبی در زمان پرسش گری بودند. که با استفاده از روش مصاحبه با مادران و یا قیم و سرپرست اصلی کودک و هم چنین بررسی کارت های واکسیناسیون اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و آزمون آماری  chi-squareمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

     نتایج: پوشش ایمن سازی کودکان و مادران به ترتیب 96.7 درصد و 71.1 درصد بر آورد گردید و مهم ترین علل ناقص بودن واکسیناسیون کودکان و مادران به ترتیب مربوط به عدم آگاهی از نیاز به دوزهای بعدی واکسن، عدم آگاهی از نیاز به واکسیناسیون و دوری محل انجام واکسیناسیون و ترس از عوارض جانبی گزارش گردید.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش، لزوم برگزاری کلاس های آموزشی برای مادران در خصوص برنامه ایمن سازی و تأمین امکانات و خدمات مورد نیاز، ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها