• شیوع کم خونی و کم خونی میکروسیتیک در زنان ساکن منطقه شمال غرب تبریز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 424
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: کم خونی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که همه گرو ه های سنی را درگیر می کند. به منظور تعیین شیوع کمخونی و کم خونی میکروسیتیک در جمعیت تحت پوشش مرکز بهداشتی و درمانی اسدآبادی تبریز، یک مطالعه به روش مقطعی  تحلیلی (cross-sectional) انجام گرفت.

    روش کار: تعداد نمونه ها 1623 نفر و روش نمونه گیری بصورت تصادفی منظم بود. نمونه ها از میان 233000 نفر زن بالای 12 سال از بین جمعیت ثبت شده، انتخاب شدند. میزان هموگلوبین، حجم متوسط سلولی (mcv) و در صورت وجود کم خونی آزمایش های تکمیلی شامل آهن سرم، فریتین، tibc ،(total iron binding capacity) الکتروفورز هموگلوبین و شمارش رتیکولوسیت بررسی شد و داده ها با استفاده از برنامه نرم افزاری ep16 و انجام آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: شیوع کم خونی 9.7  درصد بود که 75.3 درصد موارد را کم خونی فقر آهن و 11.4 درصد مواد را تالاسمی  مینور تشکیل می داد. میزان شیوع کم خونی فقر آهن و تالاسمی مینور در کل افراد جامعه مورد بررسی بترتیب 7.3 و 1.1 درصد بود.

    نتیجه گیری: یافته های این مطالعه حاکی از خفیف بودن مشکل کم خونی بر اساس طبقه بندی who در منطقه بود و کم خونی فقر آهن بیشترین علت کم خونی را به خود اختصاص می داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها