• نگرش دانش آموزان پسر مقطع متوسطه قائم شهر نسبت به مصرف سیگار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 477
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: مصرف سیگار یکی از خطرناک ترین رفتارهای غیربهداشتی است. این پژوهش با هدف توصیف نگرش نسبت به مصرف سیگار و نیز شناسایی همبسته های اجتماعی نگرش به سیگار در بین دانش آموزان انجام شده است.

     روش کار: تحقیق حاضر یک مطالعه مقطعی، با استفاده از روش پیمایش است. 400 دانش آموز پسر در سال سوم متوسطه دبیرستان های شهر قائمشهر که به صورت تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شده بودند، به پرسشنامه پژوهشگر ساخته به صورت خود اجرا پاسخ دادند. برای سنجش نگرش دانش آموزان نسبت به سیگار از یک مقیاس32 گویه ای در سه بعد شناختی، عاطفی و رفتاری استفاده گردید.

    نتایج: 82.6 درصد از دانش آموزان نسبت به مصرف سیگار نگرش منفی و 5.6 درصد از آنان نگرش مثبت داشته اند. نتایج تحلیل واریانس نشان می دهند که در مجموع، دانش آموزانی که در رشته های کار- دانشگاه آزاد اسلامی و علوم انسانی تحصیل می کردند، پدرانشان تحصیلات کم تری داشتند، به طبقات اجتماعی پایین تری متعلق بودند، والدین و نیز دوستان آن ها سیگاری بوده اند، تعداد دوستان سیگاری آن ها بیشتر از ده نفر بوده است، بیشتر از دو سال با آن ها دوست بوده اند، و هر روز یا حداقل دو تا سه بار در هفته با آن ها معاشرت داشتند، گرایش بیشتری به مصرف سیگار داشته اند.

    نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که میزان شناخت دانش آموزان از عوارض مصرف سیگار به نسبت، پایین است که می تواند عاملی در جهت گرایش آن ها به مصرف سیگار باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها